BaileysFudge

 
Uppdatering: Rekommenderar att man följer receptet i länken istället då dessa blev lite torra och kristalliga efter de små misstagen jag gjorde. 

Idag gjorde jag min juliga Körsbärscheesecake i Minibitar och fick över kondenserad mjölk och häromdagen gjorde jag min Julpraliner och fick lite choklad över, så jag passade då på att göra lite BailyesFudge efter recept som jag hittade här -> 
http://www.mytaste.se/click/index/213392975/helluspyssel.blogg.se. Jag använde dock en blandning ljus choklad och mellanmörk choklad och halverade receptet.  I recept jag testade står det att man ska ha smör i beskrivningen men det finns inte med bland ingredienserna, så jag missade därför att ha smör i. Jag tror att det ska vara 50 g smör till måtten nedan. Jag tror att orginalreceptet finns här ->
http://tidningenhembakat.se/bloggar/brodklaras-paraply/chokladfudge-med-baileys/

Dessutom orkade jag inte läsa igenom hela receptet så jag missade att chokladen och Baileysen skulle i på slutet, vilket gjorde mig lite besviken, men som tur var blev de väldigt goda ändå. =).  Är lite nyfiken på hur det riktiga receptet hade blivit, så jag får väl prova det snart. Jag valde att toppa mina fudge med flingsalt som får smakerna att framträda mer. 
 
½ burk sötad kondenserad mjölk
1,3 dl g strösocker
1 msk glukossirap
75 g mellanmörk choklad (blandning 1/3 mörk, 2/3 ljus)
1/4 dl Baileys
(50 g smör, stod inte med i det recept jag använde, men ska ingå i repcetet egentligen)
+ flingsalt
 
Klä en form, jag tog en matlåda ca 12x15 cm.
Häll ner alla ingedienser utom flingsalt i en kastrull och sjud på medelvärme till ca 110 grader. (rör noga hela tiden)
Häll ner i formen och strö över flingsalt. Låt stå kallt i 1 timme och skär sedan upp i bitar. Skölj av kniven mellan snitten. 
 
 

Kommentera här: