Långfranska med flingsalt

                              

Sedan jag provade vetemjölet Manitoba Cream vill jag inte baka med något annat mjöl. Love it! Skillnaden blir en deg eller ett bröd som blir luftigt, elastiskt och saftigt. Glöm smuliga torra kompakta bullar eller bröd. Detta recept använder jag till både långfranska och frallor. Brödet blir även extra luftigt av att man använder en fördeg som får starta jäsningen + bakpulver samt att man i början av gräddningen har väldigt hög temperatur i ugnen. Det är även viktigt att man arbetar degen tillräckligt längre. 
 

50 g jäst
25-50 g smält margarin
2,5 dl vatten + 2,5 dl mjölk eller bara vatten
2 tsk salt
1 msk socker
Manitoba Cream-mjöl eller Vetemjöl Special
ev 2 tsk bakpulver

smör eller margarin att smöra formarna med
ägg till pensling
1 tsk vatten
en nypa salt
(flingsalt)

Smula jästen i en bunke. Smält margarinet. Tillsätt vatten och mjölk + socker. Värm till fingervärme. Vispa ihop med jästen tills den löser sig. Tillsätt ca 2-3 dl vetemjöl och vispa till en lät smet. Täck med bakduk. Låt jäsa 30 min.
 
Blanda bakpulver med salt och mjöl. Tillsätt lite i sänder tills degen känns lagom fast. Arbeta degen minst 10 min för hand. Täck och låt jäsa 50 min. Slå ner degen i bunken och låt jäsa på nytt i 40 min. Detta tar bort en del av bismakerna som uppstår under jäsningen. Skär degen i 2 delar och forma till avlånga korvar. Tryck ner dem i formen och jäs 1 h.

Sätt ugnen på 275 grader. Vispa upp ägget med en tsk vatten och lite salt. Pensla bröden och strö öven lite flingsalt. Sätt in bröden och spruta in vatten på botten av ugnen samtidigt. Sänk värmen till 200 grader, eventuellt lite lägre mot slutet. Gräddningstiden för dessa låg på ca 35 min. 

 
 
En festlig långfranska får man om man rullar 4 bollar av degen och lägger i formen och plattar till något. 
 
 
Man kan också göra frallor av denna deg, men det kan vara lite svårt att få dem luftiga ibland. Denna gång blev de grymt lyckade och luftiga. 
 
 
 

 

Kommentera här: