Mjölkchokladcupcakes



Dessa gjorde jag när vi hade besök av mina föräldrar samt syrran och hennes kille. Hade en gräddfil i kylen som behövde användas. Gräddfilen gör muffinsen extra saftiga. Den ljusa mjölkchokladen från Marabou sålde de ut billigt i butiken där jag bor så jag ville testa att baka något med lite av chokladen vi hamstrat.

Bör ätas dagen efter de bakas, då har smakerna satt sig bättre.

Muffins:

3 ägg + 1 ägggula
2,5 dl socker
3 dl gräddfil
3,5 dl mjöl
1 msk bakpulver
130 g smält smör
ca 10 droppar mandelextrakt
130 g mjölkchoklad
½-2/3 dl kakao

Sätt ugnen på 180 grader.
Vispa äggen och sockret pösigt.  Blanda mjöl och bakpulver i en mindre bunke. Rör i gräddfilen och mjölblandingen i äggblandingen. Tillsätt det smälta smöret samt mandelessensen. Smält chokladen och tillsätt den också. Rör sist i kakaon.
Fyll muffinsformar till hälften och grädda i mittre delen av ugnen tills muffinsen är klara.Låt muffinsarna svalna.

Fyllning:

Pancakesyrap eller kolasås

Använd en äppelurkärnare och snurra ner i muffinsen halvvägs och dra uppåt. Tag ut biten. Fyll öppningen med lite pancakesyrap eller kolasås eller dulce de leche tex. Sätt tillbaka muffinsbiten.

Glasyr:

50 g Philadelphia
150 g ljus + mörk choklad. (Jag tog ca 100 g ljus och resten mörk)
½ dl kondenserad sötad mjölk
1 tsk vaniljsocker
1 dl florsocker
malt snabbkaffepulver
dekorationskörsbär
ev kokos

Mosa philadelphian och häll i en liten bunke. Rör ner florsocker samt mortlat snabbkaffepulver och vaniljsockret. Blanda tills allt löst sig. Smält chokladen, tillsätt försiktigt den kondenserade mjölken. Tillsätt chokladenblandningen lite i taget till Philadelphiaröran.

Bred ut glasyren över muffinsarna och garnera med ett körsbär* på varje. Strö över kokos.



* Mina körsbär lägger jag in i någon vecka i förväg i körsbärslikör blandat med Bacardi Torched Cherry som har en intensiv Marashinosmak. Supergott.



Kommentera här: