Jultårta

 
Idag provbakar jag ett recept från Zofias Kök. Jag läste igenom receptet och gjorde lite justeringar. Tårtan blev jättesaftig och julig i smakerna, med nötterna, kanel och karamellsåsen som smakar knäck. Detta kommer nog att bli min paradjultårta. För en ännu juligare smak kan man även tillsätta lite ingefära och nejlika i smeten. 

Stor sats Karamellsås
(jag kokar mycket och sparar, perfekt att ha till glass, caramel cheesecake osv)
3 dl strösocker
1½ dl vatten
1½ dl grädde
45 g smör (nästa gång tar jag ev mindre smör)
en nypa salt

Koka upp socker och vattnet på hög värme i en stor kastrull. När karamellen börjar ta färg var beredd att snabbt ta den från värmen och röra i grädden först och sedan smöret. När grädden hälls på skummar det upp, så rör snabbt. När grädden absorberats rör i smöret och en nypa salt och låt såsen svalna. 

Kaka
1 dl pecannötter

2 ägg
1 dl farinsocker
½ dl strösocker
½ tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 dl matolja
3 dl finrivna morötter
1½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ krm salt

Sätt ugnen på 175 grader. 
Smöra en springform på 19 cm och lägg ett runt papper i botten om du vill. 
Hacka och rosta nötterna i en form i ugnen. Passa nötterna noga så de inte bränns vid! 
Vispa upp ägg med sockersorterna och kanel fluffigt. 
Häll ner olja, morätter och mjöl som blandats med bakpulvret, saltet samt de avsvalnade nötterna. 
Grädda mitt i ugnen ca 30 minunter. 

Till kolakrämen
175 g Philadelphia (tog det jag hade hemma och det räckte precis)
1 dl florsocker
ca ½ dl av kolasåsen
ca ½ dl Dulce de Leche (hade detta hemma, gav en balanserad kolakräm, man kan använda 1 dl av kolasåsen istället för 50/50 också)
+ rostade Pecannötter eller annan dekoration

Skär kakan i 2 delar. 
Blanda ingredienser till kolakrämen och vispa upp med elvisp. Lägg hälften av krämen i tårtan och andra hälften ovanpå. Dekorera tex med rostade Pecannötter. 

Servera eventuellt tårtan med en klick vispgrädde. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: