Fläsk&BambuWok

 
Idag blev det en hastigt ihopslängd middag av strimlad skinkstek som jag hade fryst in nyligen och bambuskott som jag varit och köpt med lite andra asiatiska produkter. Sonen blev missnöjd när han hörde att jag skulle använda bambuskott. Jag upplyste honom att jag hade köpt en bättre sort än den jag brukar köpa i vanliga mataffären, men förväntade mig inte att han skulle gilla denna sort heller. När sonen smakade maten blev han stormförtjust och tyckte att den smakade precis som på hans favoritasiatrestaurang. Han undrade hur jag hade gjort den goda såsen och när jag upplyste om de få ingredienserna blev han förvånad och sa: "Det är som i Kung Fu Panda-filmen där Pandan undrar vad dem hemliga ingrediensen i pappans nudlar är, men i själva verket finns det ingen hemlig ingrediens." 

Här kommer det enkla receptet...
 
Ca 350 g strimlad skinkstek
en liten burk eller en halv stor med bambuskott
ca 1 msk soya
ca 1 msk sweet chilisås
½  tsk sambal olek
1 gul lök, skuren i klyftor
ca ½ dl vatten
maizenaredning
olja att steka i

Sätt ris eller nudlar på kokning. 

Stek upp köttet  i oljan på hög värme. Tillsätt soya och sambal efter en stund och när köttet börjar bli halvklart, tillsätt bambuskott och lök och fräs vidare på hög värme. Häll på vatten och red av med maizenaredning. Servera med ditt tillbehör och lite sallad. 
 
 
 
Här är de goda bambuskotten. De är inte alls så fibriga och är istället mjukva och goda. Jag köpte dessa vid Hötorgets Tunnelbana där det finns en asiatisk butik. 
 
 
 
Denna soyasås använde jag, den var som en blandning mellan japansk och kinesisk soya. 
1 emma:

skriven

mums

Kommentera här: