Caramel Cheesecake-bollar

  
Jag är ett stort fan av Espressohouse Caramel Cheesecake så idag drog jag ihop några Caramel Cheesecake-bollar. För att få den genuina smaken så använder jag Monins Caramel Sauce, den går att köpa på nätet på vissa shoppar eller så kan man säkert gå in och fråga om man kan få köpa med sig en liten kaffemugg med CaramelSauce hos Espresso House. Jag köper en hel fryst Cheesecake ibland av dem för att ta med hem och ta fram när man är sugen eller har gäster. Jag ber då om att få med mig såsen separat i en mugg.  Nu har jag provsmakat bollarna, smaken blev exakt som Espresso House Caramel Cheesecake, dock kommer jag till nästa gång att mixa havregrynet ännu finare och eventuellt ha i krossade oreokakbitar i fyllningen, jag kommer sedan att rulla bollarna i ett tunnt lager choklad och därefter i strössel för att få en delikat crunch, något jag saknade med dessa då toppingen mjuknade av fyllningen. 

2½ dl havregryn
170 g ljusa mjuka kaksmulor, jag använde en mandeltårtbotten som jag fått över
½ dl florsocker
0,75 tsk vaniljsocker
200 g Philadelphia
3 msk ovispad vispgrädde
5 msk Monin Caramel Sauce eller Dulce de Leche

********* 

+ 1½ msk extra kolasås till rippel
+ 1 pkt à 154 g Oreokakor (utan det vita), krossade eller chokladströssel att rulla i

 
Mixa havregrynet i en matberedare, tilsätt kaksmulorna, florsocker och vaniljsocker och mixa igen. 
Tillsätt resterande ingredienser och mixa igen. Tillsätt den extra kolasåsen och rör om lätt så att det blir virvlar av kolasås. Frys in smeten någon halvtimme. Forma till en rulle och skär i lika stora bitar. Rulla i kaksmulor eller strössel. Ställ svalt till nästa dag om du orkar vänta. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Bollarna var jättegoda att äta direkt från frysen. 
 
En portion av Espresso House Caramel Cheesecake hemma i trädgården. 💗


Du kanske också skulle gilla dessa: 
 

Kommentera här: