Limonillas

 
 
Jag vet inte vad som tagit åt mig, men är sedan en tid helt besatt av citron i olika former, framförallt i bakverk och godis så klart. Doftade på en citrontvål på Sicilien i somras och sedan dess blir jag galen av citrondoften. Älskar att riva skal av ekocitroner, det doftar så galet fräscht och gott. Här har jag gjort en ny kaka inspirerad av mina Sicilianska mandelkakor, jag gjorde 2 varianter av kakor, detta var ett mindre prov i små formar, den andra kakan hittar du här. Dessa blev supergoda att äta direkt från frysen! Mums! Dessa får heta Limonillas så länge i brist på bättre namn. Om jag måste välja en av kakorna så blir det dessa smaksatta med Limoncello, de som smaksattes med Lemoncurd blev något syrligare. 


Citronkaka
150 g smält, avsvalnat smör
2 ägg
2,25 dl strösocker
skal av 2 ekologiska citroner
1½ msk citronsaft
2 1/3 dl vetemjöl
0,75 tsk  bakpulver
170 g finriven mandelmassa
ev lite gul färg (jag använder pulverfärg)

Sätt ugnen på 200 grader. 
Smöra ett antal folieformar, vet inte antalet, då detta var en provomgång. 
Smält smöret på låg värme, ställ åt sidan att svalna. 
Vispa ihop ägg och socker halvpösigt. Riv ner mandelmassan, häll ner citronskal och citronsaft. Rör ner mjöl med bakpulver och det smälta smöret. Tillsätt färg om du vill. Häll upp i formarna.
Sänk ugnstemperaturen till 160 grader och ställ in mitt i ugnen. Grädda ca 15-20 minuter. Ta ut och låt svalna.

Vaniljglasyrfrosting
150 g Philadelphia 
2 dl florsocker 
1½ tsk vaniljsocker
2 msk rumsvarmt smör
+ ca ½ tsk Limoncello per kaka
+ eventuell annan dekoration tex rivet citronskal och minimaränger
 
 Denna gång hade jag smörgåssmör över därför har jag använt det i kakan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Joanna- Livet med Aspergers syndrom och Bipolär sjukdom typ 2:

skriven

Så gott

Svar: Tack fina du.
Mary Dane

Kommentera här: