Limoncellobollar

 
Alltså citron och mandel är en så underbar kombination. Det upptäckte jag förra året när jag besökte Sicilien och köpte med mig mandelkakor och Limoncello. Att ha något krämigt och gräddigt till, som tex glass var också supergott. Här har jag med inspiration av en sådan Italiensk Glassdessert gjort små Limoncellobollar. Jag hade fått mandelbottnar över från en tidigare tårta, så jag passade på att göra Bailey'sbollar, Arraksbollar och testade även dessa små Limoncellobollar som blev galet goda, en ny favorit! Jag använde Änglamarks vita citronchoklad att rulla bollarna i, en helt underbart god choklad med mycket smak av citron och lite syrligt citronkrisp. Mandelsockerkakan som användes i receptet finns i denna länk (Glutenfri mandelbotten). 

140-150 g Änglamark Lemon White Chocolate (jättegod vit choklad som smakar betydligt godare än vit blockchoklad)
150 g Mandelsockerkaka, vanlig sockerkaka går också bra
50 g smält vit choklad, eller det som blir över från chokladkakan ovan
1 msk rumsvarmt smör

ca 3/4 tsk citronpasta eller efter smak (blandar finrivet skal av ekocitroner med sirap som får mogna i kylskåp någon vecka), färskrivet citronskal går också bra
8-10 tsk Limoncello eller efter smak
lite citronsaft efter smak
gul färg

+ eventuell dekoration, tex strössel eller guld dust

Mixa alla kaksmulor, tillsätt den smälta chokladen, smör, citronskal/pasta och lite Limoncello i taget (mängden man kan tillsätta beror på hur torra sockerkakssmulorna är) och smaka sist av med citronsaft, färga eventuellt smeten gul, då blir bollarna snyggare. Forma till bollar och ställ i frysen. 
Smält chokladen över vattenbad och rulla bollarna i chokladen med hjälp av 2 gafflar. Ställ bollarna på ett bakplåtspapper att stelna. Förvara svalt. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På bilden syns även Bailey's-bollar samt Arraksbollar
 

Kommentera här: