Brysselkålsfrikassé

 
Ibland är man inte så hungrig, som idag när jag har bakat, jag brukar bli mättad av sinnesintrycken när jag bakar och därför tappar jag aptiten något, vilket annars är väldigt ovanligt. =) Så idag när jag blev ensam hemma en stund rensade jag den sista brysselkålen som bara jag äter här hemma, delade dem i halvor och rostade dem med lite smör och Vegeta och sedan stekte jag ett ägg och hade till. Det blev helt magiskt gott, trots att jag egentligen inte var riktigt sugen på något. När jag satte mig för att skriva ner detta som en minnesanteckning till mig själv, så poppade ett märkligt namn som jag aldrig använt tidigare upp i mitt huvud, frikassé! Jag blev tvungen att googla och även om det inte är en klassisk frikassé så kunde jag inte komma på något bättre namn för stunden. Att rosta brysselkålen ger en mycket trevligare smak än när man bara kokar den, även om jag också gillar den kokta variaten. 

en näve späda färsta brysselkål
lite smör till stekning 
Vegeta eller salt
½ dl vatten
1-2 ägg
salt och peppar

Rensa brysselkålen och skär i halvor. Rosta på medelvärme i smör och Vegeta under ett lock. Efter en stund, häll på hälfen av vattnet och låt fräsa under locket, upprepa när vattnet är borta. När det sista vattnet nästan är borta, häll i ägg i pannan och stek på båda sidorna och se till att gulan fortfarande är krämig/såsig. Salta och peppra ägget. 
 
 
 
 

Kommentera här: