Lakritskladdkaka med Lindor Mango-frostning

 
 
Idag bakade jag en kladdkaka av en lakritssirap som min som kom hem med för någon månad sedan efter ett besök i Gränna. Jag gjorde sedan en frostning till kladdkakan med Lindorkulor med mangosmak. Glasyren är jättelätt att göra och blir väldigt fast och smälter i munnen och passar fint till lakritsen. 
 
Idag hade jag en dålig dag i köket, massa kladd och spill överallt, vet inte riktigt vad som hände, finliret fungerade inte riktigt, hade tänkt mig en mer avancerad kaka egentligen med 2 smaker i toppingen, en vit med vanilj och den andra gula med Mango, men jag gav upp och fick nöja mig med något enkelt. Av samma anledning är bilderna inte så fina heller. =) 

Lakritskladdkaka
0,75 dl Lakritssirap (min innehåller Lakrits och Salmiak), går säkert bra med en lakritssås också, typ sån man har på glass.
150 g smält smör
2 ½  dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. 
Smöra en form. Jag använder bakplåtpapper i botten på en springform. En 22 cm form borde bli bra. 
Smält smör i en kastrull, dra bort från värmen, häll ner socker, sirapen, vetemjöl och ägg. Rör om och häll i formen. Grädda mitt i ugnen tills kakan precis är torr en 2 cm från kanten. 
Glasyr
70 g Lindorkulor
75 g Philadelphia

Smält chokladkulorna på låg effekt i micron eller över vattenbad. 
Rör Philadelphian mjuk, tillsätt chokladen i en tunn stråle medan du vispar. 
Bred krämen över kakan. 

 
 
 
 
 
 
 
På bilden är glasyren nästan rumstempererad, när den är kall blir den fastare. 

Kommentera här: