Vit CitronKladdkaka med Hallon och Maräng

 
För typ 15 år sedan fick jag smaka en HallonMarängtårta på jobbet som var köpt på Coop och jag blev för första gången imponerad av en köpetårta. Den bestod av sockerkaksbotten, vit chokladmousse och en spritsad marängkräm ovanpå och massor av färska hallon på toppen. Jag blev helt såld på tårtan och jag provade att baka denna tårta 2 gånger, ena gången blev marängkrämen bra enligt mig och andra gången blev den glansig och ful. Jag har efter det provat upprepade gånger att göra marängkräm till olika tårtor, med olika tekniker och aldrig lyckats åtstadkomma den där goda marängkrämen som stelnade till på ytan efter en stund och blev lite crunchfrasig på toppen och inuti var krämen mjuk. Fraset på ytan gjorde att krämen verkligen smakade maräng. Jag har letat och letat på nätet för att få tips, men så igår när jag letade efter ett block att skriva på...så hittar jag mina gamla anteckningar! Gissa om jag blev glad. Så idag bakade jag en citronkladdkaka med vit choklad och mycket citronsmak och hade i lite frysta hallon för att få lite syra i kakan som sedan toppades med den söta marängkrämen. Denna kaka påminde faktiskt väldigt mycket om den HallonMarängtårta jag åt på jobbet, fast mycket godare så klart eftersom jag har gjort den med prima råvaror. 


CitronHallonKaka
100 g smält smör
150 g vit choklad i bitar 

2 dl strösocker
2 ägg

finrivet skal av 2 ekologiska citroner
½ tsk Zeta citronolja (valfritt)

0,75 dl yogurt
1,3 msk citronsaft
2,75 dl vetemjöl

ca 1½ dl frysta hallon

Sätt ugnen på 175 grader. 
Smöra och mjöla en 22 cm springform. 
Smält smöret på svag värme, tillsätt den hackade chokladen och rör tills allt löst sig. Låt svalna. 
Vispa ägg och socker pösigt i en större bunke. 
Tillsätt smörchokladen samt alla övriga ingredienser utom hallonen i äggvispet. 
Häll upp smeten i formen och toppa med hallonen. Ställ in mitt i ugnen. Om man gör i små mazarinformar, gräddas de ca 22 minuter om de ska vara saftiga, men inte kladdiga, kortare tid om man vill ha dem mer som en kladdkaka. Gräddningstiden varierar beroende på storlek på form och ugn. Känn med en sticka någon cm från kanten, när den kommer ut utan kladd är den klar, den kan gärna vara lite kladdig i mitten fortfarande. 

Marängtopping
2 äggvitor
2,5 dl strösocker 
en knapp tsk citronsaft
1 krm vaniljsocker av bra kvalitet


Lägg ingredienserna till marängen i en skål över sjudande vattenbad och rör tills sockerkristallerna löst sig och temperaturen är 65 grader. Vispa upp och fortsätt att vispa tills smeten är 35 grader och tills kärmen är tjock. (Det här tar ett par minuter) Prova att dra upp visparna ut smeten. Marängen på vispen ska inte hasa ner. Spritsa krämen på kakan och bränn med gasolbrännare eller under grillelement i ugnen. 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De små kladdkakorna kom ut ur ugnen så här och jag hade lite kul åt dem, då jag tyckte att de såg ut som små smileygubbar.  
 
 
 
 
 
 
 
 Det passar bäst att spritsa platta rosor på kakan, jag använde Wilton 1M tyll och man börjar att spritsa mitten på rosen och sedan runt och utåt. Denna kaka fick följa med till svärmor som jag tror blev glad. 
 
Marängkrämen är glansig i början, men torka på ytan. Här är samma tyll använd. 
 
Ställer man in kakorna på hög värme i ugnen i 1 minut torkar de till snabbt på ytan och blir frasiga. 
 
 
 
 
  
 
 
Den här kakan gjordes i en 19 cm springform och jag fick även ut 5 små kakor, det går lika bra att göra kakan i en 22 cm form direkt. 


Här finns ett liknande recept på en citronkladdkaka med en italiensk maräng istället. Marängen på denna kaka blev fluffigare och mjuk på ytan. 

Lemon Meringue-Kladdkaka

 

Kommentera här: