Lemon Meringue-Kladdkaka

 
Idag var jag tvungen att prova en idé jag haft på mitt huvud ett tag. Jag har ett recept på Sicilianska mandelkakor med citron som är galet goda tillsammans med Limoncello och vaniljglass, tanken var att göra en kaka med liknande smaker och egenskaper. Jag orkade dock inte fixa med att skålla mandlar och torka och mala dem så det blev en fuskvariant istället med en kladdig citronkaka på vetemjöl. Resultatet blev en halvseg och fudgig kladdkaka med tydlig citronkaraktär och en vaniljsmakande len och fluffig maräng. Påminner mig om Foxkolor som jag brukar blanda med de de vita vaniljkolasnöbollarna man kan köpa på lösvikt. Citron och Vanilj är verkligen en av mina favoriter när det gäller smakkombinationer. Vill man pimpa kakan lite kan man klicka på lite dulce de leche innan marängen spritsas på. Det ska jag göra nästa gång. =) 

Betyg: 4,5 av 5. (Betyg uppdaterades från 3,5 till  4,5 efter att jag kylt ner kladdkakan. Detta gjorde kakan betydligt godare enligt min mening, lite så där god och seg som jag ville ha den från början, måste dock fortfarande prova att baka denna med mandelmjöl i smeten snart) 

Citronkaka
150 g smält smör
2 ägg
2,25 dl strösocker
skal av 2 ekologiska citroner
1½ msk citronsaft
1 krm vaniljsocker
2 1/3 dl vetemjöl
ev lite gul färg (jag använder pulverfärg)

Sätt ugnen på 170 grader.
Smöra en springform på 22 cm. Lägg ner ett runt bakplåtspapper i botten. 
Smält smöret på låg värme. 
Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker lätt. Häll ner citronskal och citronsaft. Rör ner mjöl och det smälta smöret. Tillsätt färg om du vill. Häll upp i formen och ställ in mitt i ugnen. Grädda ca 25 minuter. Ta ut och låt svalna.

Italiensk Maräng
2 äggvitor
33 g strösocker (motsvarar ca 2 msk)
½ tsk vaniljsocker
33 g vatten (motsvarar ca 2 msk)
100 g strösocker (motsvarar 1 dl och 1 msk)

Vispa äggvitorna och 33 g socker fast. Tillsätt vaniljsocker.
Koka upp vattnet med 100 g socker till 121 grader. 
Häll sirapen över marängsmeten i en tunn stråle samtidigt som du vispar. Vispa tills allt är slut och en liten stund till så att allt blandas väl. Häll upp smeten på en sprits och sprits över kakan och sätt in i ugnen på 225 grader i några minuter tills marängen fått fin färg. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 På denna bild är kladdkakan fortfarande lite ljummen. Kakan smakar mycket godare om den får vila i kylskåp en stund innan servering. 



Dagen efter har kakan mognat och smakar mer av citron, den blir även mycket godare att äta kall.  På bilden ser kakan ganska gräddad ut, men när man äter den smälter den i munnen och blir härligt fudgig. 



Klicka på bilden för fler citronrecept

 

Kommentera här: