Banan & KolaCheesecake

 
En gång ville jag göra Cupcakes med Bananfrosting, fick den gången inte tag på några skumbanangodisar, så jag gjorde frostingen med Bubs BananKola-godisar, kunde inte släppa tanken på en god bananfrosting efter det så en dag när jag gick in i en mataffär med mycket utländska produkter hittade jag lite spännade saker, som bland annat ett bananpuddingpulver från Dr Oetker, så jag köpte en påse och idag blev det ett litet experiment av råvaror som fanns hemma. En banankolacheesecake på Oreobotten. Det fanns ingen instruktion på något av de språk jag kan eller som är i närheten av svenska, italienska, spanska, franska eller engelska, så jag fick testa mig fram. Blandade först mjölken och puddingpulvret kallt, men då hände inget, haha! Då fanns inte så många alternativ så jag kokade upp blandningen och fick en tjock kräm med mycket banansmak som jag önskat.  

Denna cheesecake blev krämig och fin och som en blandning mellan cheesecake och pudding och den smakade som godisskumbananer. Jag blev väldigt nöjd med denna cheesecake, även om smaken är lite syntetisk, oss störde det dock inte eftersom vi gillar skumbananer. =) Nästa gång funderar jag på att göra en friterad bananinspirerad cheesecake med autentisk banansmak.  

Betyg:
4+ av 5 möjliga

Botten
10 Oreokakor utan det vita (ett paket brukar innehålla 14 kakor, resterande kakor kan sparas till fylllningen)
2-2½ msk smör
1 msk florsocker

Ta bort den vita fyllningen från kakorna. Mixa chokladkakorna med smör, rör ner florsocker. Tryck ut i en form. 

Banankräm
6 msk bananpuddingpulver  Dr Oetker
1 dl mjölk

Koka upp pulver och mjölken på låg värme tills krämen blir riktigt tjock, ta bort från värmen och låt svalna helt, rör om då och då. 
 
Cheesecakefyllning
175 g Philadelphia (använde en Laktosfri som fanns hemma, de innehåller bara 175 g)
½ tsk vaniljsocker
1 ägg
+ Banankrämen
ev lite gul färg jag tog pyttelite pulverfärg
 
några klickar fast Dulce de Leche
3-4 Oreokakor skurna i stora bitar

Sätt ugnen på 150 grader. 
Vispa banankrämen slät och rör sedan ner Philadelphian, tillsätt vaniljsocker och ägget och rör krämen slät. Tillsätt färg om du önskar. 

Klicka ut Dulce de Leche på Oreobotten och lite krossade Oreokakor. Skeda över banankrämen och sätt in mitt i ugnen. Grädda ca 35 minuter. Stäng av ugnen och öppna luckan och låt cheescaken stå kvar tills ugnen är kall. 

Topping
Dulce de Leche 
ev lite mjölk om DDL är för hård

Låt kakan svalna och ställ kallt några timmar. Ringla över Dulce de Leche vid servering. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Min dotter kom hem från jobbet och ställde en påse på stolen vid köksön där jag stod och fotograferade, tyckte att det blev rätt fint med påsen i bakgrunden. =) 
 
Jag köpte en supergod Karamellarom i England i somras, jag blandar några droppar av denna i min Dulce de Leche för att få lite mer Karamellkolasmak. Kommer bli ledsen när denna tar slut, så jag köpt andra varianter här hemma som jag inte varit nöjd med. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: