Enkel och God Pastasallad

 
 
Till Emelies 18-årsdag gjorde jag iodning 2 matpajer, ena glutenfri med kyckling och den andra med vanlig pajbotten och tonfisk. Jag brukar ganska sällan bli nöjd med det jag gör själv, vill ofta förbättra mig till nästa gång och därför hittar jag saker jag är missnöjd med. Dessa två pajer blev jag supernöjd med, till pajerna serverade vi en grönsallad och en enkel pastasallad som också blev väldigt god samt lite bröd, ostar, salami och frukt. Här är recpetet på pastasalladen som jag absolut ska göra snart igen!
 
Salladen räcker till ganska många portioner, beroende på om man ska ha till ensamrätt med få tillbehör eller som buffémat blir det olika antal portioner.

ca 300 g pasta (jag använde pastagnocci)
2 dl laktosfri Creme Fraiche
vegeta eller salt efter smak
en stor msk tomatpesto
½ finstrimlad röd lök
hackade soltorkade tomater (Zetas Classico är supergoda)
några blad färsk basilika, hackad
ca 1½ dl frysta ärtor
ca 1 dl majs

Koka pastan i saltat vatten. När pastan är klar, häll av vattnet och fyll på med kallt vatten och häll sedan av.

Koka upp ärtorna medan pastan kokar. När det kokat upp, dra bort från värmen och häll på 1 dl kallt vatten och låt stå i 5 min. Sila av och skölj ärtorna i kallt vatten. 

Blanda Creme Fraichen med  soltorkade tomater och lite vegeta. Blanda ner pastan och rör om ordentligt. Häll på övriga ingredienser.
 
 

Jag gjorde även iordning Marinerade Kronärtskockshjärtan som är gott att toppa salladen med.
På bilden syns även en Tonfiskpaj och en Glutenfri Kycklingpaj.

Till efterrätt blev det:
 
&

Kioskbollar där vissa fick extra kakao i och rullades i pärlsocker,
andra rullades i nutella och kokos
 
 

Kommentera här: