Emelies födelsedag

 
Till Emelies födelsedag ville jag göra en tårta som hon skulle gilla. Eftersom jag vet att hon älskar Panna Cotta valde jag att göra en Vit Choklad Panna Cotta-tårta med hallon. Botten fick bestå av en mandelbotten (som blev supergod) som jag tycker passar väldigt fint med hallon. Jag gjorde iordning Mandelbotten dagen innan och frös in och på förmiddagen därpå gjorde jag iordning alla fyllningar samtidigt (ja inte exakt samtidigt), först när alla fyllningar var på avsvalning rörde jag ihop hallonmoussen och påbörjade montering.  När det var dags för sista lagret hallonmousse vispade jag ner ca 2 dl yogurt för att få en lite mjukvare, fräschare och lite medgörligare mousse. Tårtan flyttas till en större springform och moussen spritsas ner på kanterna och ovanpå. Tårtan toppades till sist med färska hallon och mandelmaränger som jag hade hemma från en annan bakning.  Tänk på att denna tårta behöver tid. Föreslår att kakbotten görs dagen innan resten påbörjas. Samt att man börjar med fyllningar och montering en förmiddag eftersom det ska frysas i omgångar. Denna tårta är även glutenfri. Receptet gav en stor tårta som räcker till ca 20-22 portioner.
 
springform 24 cm + springform 26 cm.

Mandelmaränger (frivilligt och blir en sats med ganska många små maränger), receptlänk med bilder här
2äggvitor
1msk socker
50 g florsocker
60 g mandelmjöl
60 g florsocker
 
Vispa äggvitorna fasta så att det går att vända skålen, tillsätt 1 msk socker och 50 g florsocker. Vispa tills det blir ett styvt skum. Rör ner mandel med florsocker. Blanda väl och häll upp i en sprits. Spritsa små maränger på ett bakplåtspappr, grädda mitt i ugnen på 90-100 grader. Grädda tills marängerna är helt torra och lätt lossnar från pappret, det tar ganska lång tid, typ 1½ timme nånting.

*********

Mandelbotten (blev ca 0,75 dl smet över)
200 g strösocker
3 äggulor
3 äggvitor vispade till hårt skum
65 g smält smör
190 g finmald mandel (jag maler min mandel i en elektrisk kaffekvarn i omgångar och med lite potatismjöl o varje omgång )
1½ msk potatismjöl
1 tsk bakpulver

Vispa ihop äggulorna med sockret. Tillsätt det avsvalnade smöret. Blanda den finmalda mandeln med potatismjölet samt bakpulver och rör ner i smeten. Tillsätt sist de vispade äggvitorna, rör om lagom lätt så allt fördelar sig jämt, men vispa inte till en homogen smet. Häll i en bakpapperklädd och lätt smord springform på 24 cm.

Grädda i 175 grader i mitten i ca 35-40 min. Kakan blir väldigt saftig, så du behöver inte ha bråttom att ta ut den ur ugnen. Lägg på ett folie efter en stund så att kaken inte får för mkt färg. Ta ut kakan när stickan är torr i mitten av kakan. Låt kakan svalna och ta bort bakplåtspappret försiktigt. Lägg kakan på ett nytt bakplåtspapper i samma storlek, plasta in och frys in till nästa dag.

*********

Hallonmousse
450 g frysta hallon
1 dl socker
8 blad gelatin
6 dl vispgrädde vispad i 2 omgångar 
 
Tillägg till sista lagret mousse
 + 2 dl grekisk yogurt
+ florsocker efter smak. Jag använde nog drygt 3 msk
 
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.
Koka upp hallon och socker.
Passera hallonen genom en finmaskig sil och pressa ur all vätska som går med hjälp av en sked som man pressar mot silen.
Värm upp hallonsåsen och häll ner de urkramade gelatinbladen.
Låt svalna i kylen så att såsen blir ljummen, ej helt kall då den stelnar.
Vispa grädden  i  2 separata bunkar (svårt att vispa stor mängd). Vänd ner grädden i den svala hallonpurén precis innan moussen ska monteras på tårtbotten.
Lägg tårtbotten i springformen du använde vid gräddningen. Häll sedan på första omgången mousse ca 1 cm tjockt lager på mandelbotten och frys direkt. Ställ moussen kallt så länge. Panika inte om moussen blir för fast i kylen. Det löser yogurten och florsockret senare.

*********
 
Hallongelé
300 g frysta hallon
0,75 dl vatten
1,3 dl socker 
1 msk maizena
5 ½ gelatinblad (tog 6½ blev lite för fast, justerat kanske räcker med 5 blad också)
 
Häll upp en skål med kallt vatten. Lägg i gelatinbladen.
Koka upp hallon, socker och vatten i en kastrull. 
Passera hallonen genom en finmaskig sil och pressa ur all vätska som går med hjälp av en sked som man pressar mot silen. Häll tillbaka i kastrullen och ta ut lite av hallonsåsen och rör ihop med 1 msk maizena. Häll ner i såsen och koka upp på nytt så att såsen tjocknar något, rör i botten hela tiden.
Krama ur gelatinbladen och blanda ner i hallonkrämen.
Låt gelén svalna något innan den hälls på första lagret av den frysta hallonmoussen. (Om hallongelén hunnit bli för fast är det bara att micra en en kort stund.) Sätt in tårtan i frysen igen.

*********

Panna cotta på vit choklad (blev över ca 1 dl)
1 1/3 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl grädde 

50 g socker
3 gelatinblad
200 g vit choklad
+ ½ dl yogurt, tillsätts när blandningen svalnat


Blötlägg gelatinet i kallt vatten ca 5 min.
Koka upp grädde, socker och vaniljsocker, dra åt sidan och låt stå 10 min. Värm upp igen och häll ner den hackade chokladen och värm tills allt löst sig, häll sedan ner de urkramade gelatinbladen. Låt svalna en stund. Rör sedan ner yogurten. Häll panna cottan på hallongelén och sätt in i frysen i ca 1-2 timmar.

Ta ut tårtan och förflytta den till en större springform (26 cm) och centrera tårtan. Ta ut moussen och rör snabbt och kraftigt ner yogurt och siktat florsocker. Spritsa ner mousse på sidorna. Se till att spritspåsen når ända ner i botten. Toppa med mousse och jämna till. Tips spara ca 3 msk mousse att reparera eventuella luckor. Ställ i kylen tills nästa dag.

Samma dag, lossa tårtan från springformen. Jag värmde runt formen med en hårtork innan jag öppnade upp formen. Korrigera kanten om det behövs. Går väldigt enkelt när moussen runt kanten fått lite värme efter föregående moment. Dekorera tårtan med färska hallon och maränger.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Provsmakade en liten variant, denna är dock utan översta lagret hallonmousse då det inte fanns någon mer mousse över..

 
 
Min älskade dotter häller upp skumpa åt gästerna.  
 
 
 
 
Förutom tårtan serverade jag: 
 
  &
 
Kioskbollar där vissa fick extra kakao i och rullades i pärlsocker,
andra rullades i nutella och kokos.

Till middagen som åts tidigare blev det:

 
Jag bjöd även på minivaktelägg till tonfiskpajen, lite festligt, har fått dem av en vän som har minivaktlar. Till pajerna serverade vi en grönsallad och en enkel pastasallad som också blev väldigt god samt lite bröd, ostar, salami och frukt.
 
 
1 Iza:

skriven

Det ser jättegott ut!!

Svar: Tack så mycket. Hoppas på det.
Mary Dane

Kommentera här: