Citrongrottor med Lakritssylt

Jag älskar kombinationen Citron och Lakrits. Jag brukar äta Foxkolor ihop med Kick, så gott! Idag blev det en kaka på temat och de blev precis så goda jag tänkte. Mums!
 
150 g smör, rumsvarmt
2 dl socker
1 ägg
1 äggula
1 tsk finrivet citronskal från en ekologisk citron (ta inte med det vita)
gul färg (jag använder pulverfärg)
6-7 droppar citronolja (frivilligt)
1 tsk citronsaft
3 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Vispa smör och socker, tillsätt ägg och vispa. 
Tillsätt citronskal och citronsaft.
Blanda mjöl och bakpulver och häll ner i smeten.  
Grädda mitt i ugnen ca 180 grader. Grädda till kakorna lyft i mitten, ta ut medan de är mjuka.
Ta ett flasklock eller liknande och tryck ner i mitten av kakan så det blir ett hål.
 

Kicksylt
(räckte till 20 kakor)
100 g Kick, hackad
1 dl vispgrädde
1 gelatinblad
+ flingsalt till topping
 
Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten. 
Blanda grädde och hackad Kick i en kastrull. Smält på svag värme. Häll ner gelatinbladet och rör tills det löst sig.
Fyll kakorna och ställ att svalna. Toppa med flingsalt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

skriven

så goda de ser ut

Svar: Tack, alltid så snäll. <3
Mary Dane

Kommentera här: