Stollenbullar och Citronbullar

Idag var vädret inte så skojigt, så jag passade på att baka lite bullar. Som vanligt kan jag inte bestämma mig och vill testa flera saker så jag gjorde grunddeg för Stollen enligt mitt recept med smaksättning av citronskal och vaniljsocker och gjorde sedan 2 sorters bullar. Stollenbullar och Citronkrämsbullar. Stollen är en tysk julkaka gjord på en mäktig vetedeg som kryddas på olika sätt, tex med muskotnöt, kanel, kardemumma, kanderade citrusskal och ofta innehåller den romrussin och ibland även marsipan. Jag smaksätter dock mina Stollen på mitt eget sätt med citronskal, vanilj, hackade mandlar och romrussin och fyller med vaniljmarsipan. Det blir så himla gott! Stollenbullarna är gjorda med samma ingredienser och de blir så lyxiga och nästan ännu godare än själva stollen.

Citronbullarna är smaksatta med florsocker, smör och citronskal. Genom att göra en grundfyllning och dela den i 2, kan man smaksätta fyllningarna olika. 
Båda bullarna var lika goda enligt sambon. Jag kan dock inte bestämma mig vilken jag gillade bäst =) men båda bullarna får absolut toppbetyg. Helt osannolikt goda! 

Betyg: 5 + (av 5 möjliga)


Saftig Stollendeg a la Maria

50 g jäst
4 dl mjölk
3/4 tsk salt
3/4 dl socker
2 msk vaniljsocker
200 g rumsvarmt smör
fint rivet skal av 1 citron
2 ägg
½ msk bakpulver
ca 10-11 dl vetemjöl

Värm mjölken med salt, socker och vaniljsocker till 37 grader eller 40 om torrjäst används. Blanda med jästen och häll ner 3 dl av mjölet och vispa ihop. Lägg en handduk eller ett lock över. OBS! Jäser upp mkt. Låt vila 20-30 min. 

Vispa upp smöret och  tillsätt tillsammans med uppvispade ägg. Rör ihop mjöl med bakpulver och tillsätt nästan allt. Arbeta in resten och ta mer mjöl om det behövs. Arbeta degen minst 10 minuter tills den blir smidig. Låt jäsa 40-60 min. 

 
GrundFyllning: 
2,5 florsocker
160 g smör rumsvarmt

Rör ihop smör och florsocker (Ta ut ca 1/3 av fyllningen om du vill göra 1/3 av bullarna med citronsmak. 

Tillägg Stollen bullar: 
ca 200-250 g riven mandelmassa
ca ½ dl korinter som fått dra i Rom i någon dag


Tillägg Citronbullar: 
ca 2 msk extra florsocker
rivet skal av ½ citron
någon tsk citronsaft
lite gul färg (jag använder pulverfärg) 

Pensling & Topping: 
1 ägg + ½ tsk vatten och en liten nypa salt

ca 75 g flagad mandel till stollenbullarna
ca 3 dl florsocker + vatten och lite vaniljsocker (Tips! Till Citronbullarna är det jättegott att blanda florsockret med Philadelphia istället för vatten)
 
Jag delade min deg i 1/3 + 2/3. 

Stollen bullar:
Kavla ut 2/3 degbiten rektangulärt. 
Bred på smörfyllningen. Stö ut korinter och riv på mandelmassan.

Citronbullar: 
Kavla ut 1/3 degbiten rektangulärt. 
Bred på citronsmörkrämen

Rulla ihop till bullar och ställ i stora breda bullformar. Täck med hadduk och låt jäsa 30 min. Pensla med uppvispat ägg. Strö på flagad mandel på stollenbullarna. Sätt ugnen på 225 grader. Sätt in bullarna i mitten av ugnen när de jäst klart, sänk värmen till 200 och grädda färdigt. Höj till 225 igen och sänk när nästa plåt ställes in i ugnen. Låt bullarna svalna. 
 
Rör ihop florsockerglasyr och glasera bullarna. Låt torka en stund, fika direkt eller frys in bullarna. 

Tips! Prova att strö ut lite krossat flingsalt på toppen av stollenbullarna när de tagits ur ugnen. Detta ger en extra dimension åt smakerna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Dessa bullar passar bäst med en kopp te, då det är milda och fräsha smaker. I vanliga fall brukar jag dock föredra kaffe till bakverk, men rekommenderar te i detta fall. Det är lite kul att se hur samma deg beter sig med olika bullformar. Föredrar nog den främre formen då den är lättare att äta. 
 

Kommentera här: