ChokladFudgeKladdkaka

 
Idag fyllde min sambo år och jag undrade vad han önskade att fika med, som jag gissade önskade han sig en kladdkaka och den skulle vara riktigt seg! Så jag funderade en stund och komponerade ihop en kaka enligt önskemålet. En kaka får sega egenskaper tex av att inte vispa äggen, inte ha för många ägg, ha rikligt med socker bland annat. När man har mycket socker i kladdkakan är det bra att lyfta chokladsmaken lite, dels för att balansera det söta, men även för att framhäva chokladsmaken framför sockret. Kladdkakan blev tydligen över förväntan enligt min sambo som beskrev den som en Lyxkladdkaka, vilket jag tolkar som ett gott betyg. Kakan blev precis så seg som han hade önskat sig. Jag kylde kladdkakan en stund i kylen innan servering för att få extra seghet, min bit som syns längst fram på bilden ovan micrade jag på halveffekt i några sekunder dock då jag föredrar lite mjukare kladdkaka. Jag serverade kladdkakan med vaniljgräddglass, sockrade halvtinade hallon och lite Dumlekolasås. Vispgrädde kanske skulle passat bättre till, men min sambo gillar inte grädde, så därför blev det glass. 
 
150 g smält smör
1 dl sirap
1 dl farinsocker
1½ dl strösocker
1½ dl kakao
1 dl vetemjöl
2 ägg 

Smör till formen
ev kokos 
valfria tillbehör

Sätt ugnen på 170 grader. 

Smöra och kokosa en springform. Jag använde en på 19 cm. 
Smält smöret på svag värme, när allt är smält, höj till nästan maxvärme och låt smöret bubbla medan du konstant vispar, under ca 1 minut, ta bort innan smöret tar färg. Låt smöret svalna en stund. 

Rör ner sirap och sockersorterna samt kakaon i smörkastrullen. Vispa sedan ner mjölet. Häll ner äggen och rör ihop så att smeten blir enhetlig, utan att vispa för mycket. Häll smeten i den smorda formen. Sätt in i mitten v ugnen och sänk värmen till 160 grader. Jag satte på varmluft efter ca halva tiden och hade min kaka inne i 25 min, därefter stängde jag av ugnen och lämnade luckan lite på glänt och lät den stå kanske 10 min till, därefter öppnade jag luckan helt och lät den stå kvar någon kvart till. 

Kladdkakan blev jämn och fin, troligen genom att kakan fick stå kvar en stund i ugnen... 
 
En kladdig och seg kladdkaka enligt önskemålet. =) 
 

Är du nyfiken på Dumlesåsen, här hittar du receptet
 

Kommentera här: