PecanKolapaj

 
Idag gjorde jag en pecankolapaj att ta med när vi ska iväg på middag. Detta är en av mina favoritpajer. Jag gjorde enligt mitt äldre recept, men har anpassat måtten efter den pajform jag använde idag samt tillsatte lite mjöl i fyllningen idag. Pajformens mått är 34x10 cm och har en löstagbar botten. Jag älskar verkligen denna form. Om du använder en rund springform motsvarar detta en form med ca 20 cm i diameter. 


Pajdeg
120 g vetemjöl
75 g smör
2 msk farinsocker
en nypa krossad flingsalt
½ msk mjölk

Ta fram smöret en stund innan. Häll alla torra ingredienser i en skål, tärna ner smöret och förfördela i mjölet. Tillsätt mjölken så att det blir en smidig deg. Tryck ut i en pajform. Nagga botten och tryck fast folie längst alla kanter. Ställ i frysen i minst 15 min. Sätt på ungen på 200 grader. Förgrädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Sänk värmen till 175 grader. 


Pecankolafyllning
55 g smör
1½ msk vetemjöl

90 g farinsocker
40 g strösocker
1½ msk pancake syrup (rekommenderar starkt att köpa en sådan sirap, den har en otroligt god arom, som smakar som WienerPecankammar, det går självklart bra med den vanliga ljusa sirapen också)
en liten nypa flingsalt

150 g Pecannötter
2 ägg 
(kanel)

Medan man väntar på pajskalet, smält smöret och rör ner mjölet och låt puttra upp en kort stund. Häll ner sockersorterna och sirapen. Rör om och dra bort från värmen och låt svalna. 

Hacka pecanötterna. Jag separerade några till dekoration och hackade resterande nötter i 2 storlekar, några lite mindre, några lite större bitar. 

Blanda nötterna i sockermassan och krossa ner lite flingsalt.Rör försiktigt ner äggen utan att vispa. Ta bort foliet från pajskalskanterna och häll ner nötkolasmeten i formen. Lägg pecannötter uppepå om du vill. Sätt i mitten av ugnen och grädda i ca 20 minuter. Pajen är klar när de stannat till och fått lite färg. 

Strö eventuellt på lite flingsalt på toppen och lite kanel som en sträng i mitten för att få en lätt touch av kanel. Jag tycker att det är jättegott, då påminner denna paj om baklava med kanel.

Servera pajen med en god vaniljgräddglass. 
 
Nötterna hackas i olika storlekar... 
 
 
 
 Om man pressar fast folie längst kanterna hasar inte degen ner i ugnen... 

Pancake Syrup ger en otroligt god arom till denna paj. Jag kan varmt rekommendera att köpa en sådan, otroligt god till pannkakor också. Jag har köpt olika märken och de är ganska snarlika i smaken. 
 
 Kolakrämen innan äggen röres ner... 
 
 
 
 Dekorera med några hela pecannötter...

 
 
 

 
Här serverad i mindre pajformar istället. 
 
 
 
 
Har bakat denna paj ett antal gånger och den blir lika god varje gång. =D Här blev det en annan gå bort-present till en gammal kollega. 
 
1 Helen :

skriven

Mmm denna måste jag baka:) älskar pekanpaj/nötter, kola mm. Var köper jag sirapen?

Svar: Ja, den är helt underbart god. Sirapen brukar stå i Amerikanska hyllorna i de butiker som har en sådan hylla.
Mary Dane

Kommentera här: