Ajvarkyckling X-tra Paprika

Idag provade jag ett recept jag sett på ett forum som verkade enkelt och gott. Receptet kommer härifrån http://www.jennysmatblogg.nu/2013/09/30/ajvarkyckling-som-ni-bara-maste-testa/ 
Jag ändra några små saker och tillsatte även grillad paprika som passade superbra ihop och gav lite extra struktur. 
 
600 g kycklingfilé (jag använder Lindströms frysta filéer)
2 dl ajvar, Mild 
3½ dl Creme Fraiche Naturell
2 tsk Sambal Olek
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk honung
salt
smör till stekning
 
2 inlagda grillade paprikor, jag använde Fontanas som var väldigt goda
 
Dela kycklingfilérna i 3 bitar. Jag skar av den smala delen som bit 1, den återstående biten delade jag på hälften, så bitarna blev ungefär lika tjocka som den smala biten.
Stek filébitarna i 2 omgångar i steksmör på hög temperatur (gärna i gjutjärnsgryta) Om filéerna inte är förmarinerade salta lite.
Lägg omgång 1 åt sidan och stek omgång 2.
Lägg tillbaka alla filébitar i grytan och häll på alla ingredienser utom paprikan.
Låt filéebitarna småputtra på svag värme. Vänd bitarna efter en stund, typ 10 min, låt puttra ca 10 min till. Tillsätt paprikan skuren i 2x2 centimeters bitar. Låt puttra någon minut till.
Ta upp en filé och prova att skära i den och se om den är klar(dvs inte rosa)
 
Servera med sallad och tex Basmatiris eller Tagliatelle.
 
 
 
Denna paprika använde jag. Bild lånad härifrån 
 
 
Köttiga och goda paprikabitar...Mums! 
 
 

Kommentera här: