Mjuk Pepparkaka som i affären

 
Idag ville jag testa att göra en kompakt pepparkaka så lik den man köper i affären som möjligt. Kollade igenom mina recept och hittade receptet på mina Bananmums och tänkte att den konsistensen på kaka skulle passa bra, men utan banan. Jag funderade på vad jag skulle ersätta bananen med för att åstadkomma samma konsistens och bestämde mig för att koka en havregröt på mixad havre. Jag blev nöjd med smakerna i kakan som blev väldigt kryddig och kakan blev lite så där halvkompakt som jag ville ha den, men blev inte helt nöjd med saftigheten, även om kakan blev saftig, så blev den inte så enhetligt saftig som jag ville ha den, så jag kommer att baka en ny variant senare. Sparar detta recept som minnesanteckning. 
 
0,75 dl mixat havre
1,5 dl vatten 
 
1 dl flytande smör/rapsolja
1,5 dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
1,25 tsk mald nejlika
1,75 tsk mald ingefära
3½ tsk kanel
½ krm mald kardemumma
1/4 tsk salt
2 1/3 dl mjöl
½ tsk bakpulver

Mixa havregyn lätt, koka upp grynen med vatten tills det blir en gröt. Låt svalna.  
Rör ihop smöret med gröten och alla andra ingredienser. Häll i en smord bakpapperklädd form. Grädda tills kakan känns klar med sticka i mitten, till min form blev ca 35 minuter lagom. 


 
 

Kommentera här: