Tarantela

 
 
Denna efterrätt sägs ha skapats i Argentina av en Italiensk emmigrant. Namnet på efterätten ska härstamma från Taranteladansen som har sitt ursprung i sydliga Italien. Legender kring dansen berättar att den uppkom i staden Tarento runt 1100-1200-talet då stadens invånare ofta drabbades av spindelbett av Tarantelaspindeln. För att motverka giftets effekter brukade man se till att hålla kroppen i kraftig rörelse och de drabbade började att röra sig på detta frenetiska sätt flera gånger om dagen. Det sägs vidare att musikanter besökte sjukhus och började spela musik till vilken de drabbade kunde utöva dessa rörelser. Dansen lever fortfarande kvar och är vanligt förekommande vid fester och högtider i sydliga delarna av Italien. 

Efterrätten sades vara bra att äta för att orka dansa den energikrävande dansen och ska därför ha fått namnet från denna dans. 

Det finns många varianter av detta recept, denna gång provade jag ett recept med lite fett vilket verkar vara den vanligare varianten. Puddingen görs på standardmjölk, men det finns även recept där man använder grädde i puddingen samt att man brer smör på brödskivorna.  Bara som en liten varning... den som är spindelrädd kan jag avråda från att googla om denna efterrätt =)

Min pudding blev dessvärre inte så snygg denna gång, dels för att jag inte lade äppelskivorna i botten tillräckligt snyggt, men jag undergräddade även min pudding något, vilket gjorde den lite för lös och därför kunde jag inte ta några snygga bilder heller, så jag kommer troligen att baka om denna dessert inom kort. Den äppelsort jag använde var även något för kompakt, så nästa gång provar jag även en annan äppelsort. 

Jag fick lite äggmjölk över så jag har skrivit ett annat mått inom parentes som troligen inte ger överskott, men om man får lite överskott kan man gärna göra några mindre puddingar också vid sidan om genom att varva brödtärningar med äggmjölk. Jag gjorde 2 små puddingar och hade även i StrohRom-Russin och lite rivet citronskal i dessa vilket är ingredienser som jag brukar använda i min vanliga brödpudding och dessa blev gudomligt goda som vanligt. Längre ner på sidan hittar du recept på andra brödpuddingar som jag har gjort och som jag faktiskt föredrar framför denna som blir lite för mild i smaken för mig. Jag älskar smaksättningen med vanilj och citron samt Romrussin som jag använder i vanliga fall i mina brödpuddingar. Dessutom föredrar jag när bröden löses upp helt i mjölken, detta ger en mycket slätare pudding. 


Karamell
200 g strösocker
1 msk citronsaft
1 msk vatten

Ta fram en form, jag använde en sockerkaksform, förbered ett par grytlappar/vantar, de kommer du att behöva när formen ska roteras, då formen blir väldigt varm av karamellen. 
Häll socker, citronsaft och vatten i en tjockbottnad kastrull. Koka upp på medel till hög värme. Rör med en träsked och ta bort när karamellen fått en gyllenbrun färg. Häll karamellen i formen. Sätt på grytvantarna och rotera formen så att karamellen fördelas kring kanterna. Om du har ett hål i mitten av formen använd träskeden och dra upp karamellen på kanterna i mitten. Rotera formen tills karamellen stelnat. Ställ formen åt sidan. 


Puddingen 
4 stora ägg (3 stora ägg)
132 g socker (100 g)
495 ml mjölk (370 ml)
1 tsk vaniljsocker (0,75 tsk)

ca 6 vita brödskivor utan kant, jag använde Orginalrost
3 medelstora äpplen, jag använde Jona Gold som har en viss syra

Vispa ihop ägg med socker och vaniljsocker lätt. 
Tillsätt mjölken och vispa ihop till en jämn smet utan att vispa för mycket. Ställ åt sidan. 
Skala äpplena och kärna ur dem. Lägg dem i en skål med vatten med lite citronsaft i, så mörknar de inte. 
Ta upp ett äpple åt gången och torka av. Skiva äpplet väldigt tunnt och fördela ett lager med skivorna omlott ovanpå karamellen. 
Kanskär brödet och dela skivorna i 4 bitar i triangelform och pussla ihop ett heltäckande lager ovanpå äppelskivorna. Häll på äggmjölk så att brödet blir helt blött. Låt stå en stund så att brödet absorberar äggmjölken. 
Lägg därefter på ett nytt lager äppelskivor, därefter bröd igen och äggmjölk och låt dra en stund igen. Fördela sedan sista lagret med tunnskivade äpplen. 
Täck formen med aluminium och ställ formen i en större form med höga kanten och fyll på med kokade vatten så att det täcker ca hälften av puddingformen. Grädda mitt i ugnen. Jag gräddade mina puddingar (den stora och de små) i 1 h och 15 min, men den skulle nog ha gått i 15 min till. 
För att undersöka om puddingen är klar kan man använda en kniv som stickes ner vid sidan om eller under äppebitarna.(man får pilla upp äppelbitar som ligger i vägen) När man tar ut kniven ska den vara ren, dvs det ska inte vara något mjölkigt på kniven. 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bild på en något undergräddad pudding. 
 

 Och så gjorde jag 2 mindre puddingar av äggmjölk som blev över. I äggmjölken tillsatte jag rivet citronskal och så pillade jag ner lite StrohRomrussin. Blir ju så sjukt gott så. Mycket godare än med äpplen om du frågar mig. 
 

Kommentera här: