Tonfiskpasta Favorita

 
Detta är ett av mina favoritrecept. I familjen älskar vi maträtter med soltorkade tomater, oliver och grädde. Man kan variera rätten på massor av sätt, ibland gör jag rätten helt vegetarisk, ibland med kyckling, ibland med fläskfilé och idag blev det en variant med tonfisk för första gången. Mums! Varför har jag inte provat detta förut! Rätten  fick mig att minnas en stenugnsbakad pizza jag åt för många är sedan som hade tonfisk, oliver och lök bland annat. Som tillbehör hade vi en marinerade kronärtskockshjärtan. 

1 röd lök i tunnskivade klyftor
1 burk tonfisk
4 marinerade soltorkade tomater
½ dl oliver skivade
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
maizenaredning
smör till stekning
 
spaghetti
flingsalt
oregano

Börja att koka pastan. Medan pastan kokar, stek den löken i smör en kort stund, det ska fortfarande vara kvar lite spänst. Häll ner alla ingredienser, koka upp och red av med maizena. 

 



Se även en liknande rätt med kronärtskocka och avocado - My Italian 
eller en fläskfilévariant - Fläskfilégryta med Italienska Smaker.
Gillar du tonfisk måste du också prova dessa helt osannolikt goda rätter:

 

Kommentera här: