SaffransButterkaka med Mandelfyllning

 
 
Idag provade jag att baka 2 nya varianter av Saffransbröd. Denna med rosor tycker jag blev fantastiskt vacker. Receptet ger troligen 3 butterkakor, beroende hur stora rosor du gör. Passa på att fixa fyllningen medan degen jäser. Jag bakade en stor krans och några saffranskusar också. Har alltid så svårt att bestämma mig för det ena eller andra, så det slutar ofta med flera olika saker. Denna butterkaka blev helt underbart mjuk och saftig. Genom att spritsa ner mandelkrämen i bullen istället för att ha fyllningen jämnt fördelad i fyllningen blir det extra spännande att äta bullbitarna. 

Saffransdeg
50 g jäst för söta degar
2 påsar à 0,5 g saffran + ½ tsk socker
5 dl mjölk, 1,5 %
2 msk socker

1,9 dl socker
200 g rumstempererat smör
3/4 tsk salt
1 vispat ägg

ca 13 dl Manitoba Cream (eller vetemjöl Special)

+ pärlsocker
+ flagad mandel
+ Mandelkräm, se nedan
+ Sockerlag, se nedan

Mortla saffranet noga med lite ½ tsk socker, tillsätt ½ tsk vatten och mortla en stund till. 
Värm mjölken till 37 grader. Häll ner saffranet, se till att få med allt, jag häller även ner lite mjölkblandning i saffranspåsen och sköjer med. Blanda saffransmjölken med smulad jäst i en bakbunke. Tillsätt 2 msk socker och 5 dl av mjölet. Det ska bli en tjock smet. Täck och låt smeten vila i ca 20 min.

Rör ihop det rumstempererade smöret med sockret. Vispa upp ägget.
Tillsätt äggvispet och smörblandningen tillsammans i degen. Rör ner mjölet lite i taget tills degen börjar kännas smidig, till min deg gick det åt ca 13 dl mjöl totalt. Arbeta degen ca 10 min i bakmaskin, längre om du knådar för hand. Jäs övertäckt i 1 timme.

Mandelfyllning Lyxig (det går även bra att använda ca 500 g Mandelmassa istället för mandelmjöl och florsocker)
200 g florsocker 
280 g mandelmjöl, jag mixar mina mandlar(utan skal) i en kaffekvarn tillsammans med lite florsocker
200 gram tärnat smör, rumsvarmt
lite mandelextrakt eller en droppe bittermandelessens (var försiktigt med doseringen om du använder bittermandelessens)
2 ägg
 
Häll mandelmjöl, florsocker och det tärnade smöret i en skål. Arbeta ihop till en homogen massa med en sked. Vispa ner äggen ett i taget. 
 
Sockerlag 
1 dl strösocker
1 dl vatten
½ krm salt
2 droppar mandelessens(ej bittermandel, för starkt)

Koka upp ingredienserna till sockerlagen och ställ åt sidan.

Dela degen i 3 delar, kavla ut en del i taget och låt degen vila någon minut. Ta sedan ut rundlar med ett glas tex, det jag använde hade en diameter på 8 cm. Lägg 4 rundlar omlott (se bild), tryck till lite över varje rundel. Rulla ihop och skär därefter rulle på mitten (tryck bestämt rakt ner med kniven, såga inte). Ställ rosorna i en smord springform med lite avstånd emellan. Låt jäsa ca 40 min. 

Häll mandelkrämen i en spris och spritsa ner kräm i mitten av varje ros. Strö på pärlsocker och flagad mandel. 
Ställ in i 200 grader varm ugn, i mitten eller något ovanför. Sänk värmen efter 5 min till 175 grader. Jag gräddade min butterkaka ca 20 min. Känn med en trästicka om kakan är klar. 
Pensla butterkakan med sockerlagen direkt när den tas ut ugnen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Här hittar du receptet på Saffranskransen


Kommentera här: