My Italian

 
Denna rätt brukar jag göra då och då i olika varianter. Idag gjorde jag den med kronärtskocka och avocado som huvudingredienser. I familjen har vi en pizzafavorit som de ibland höjer på öronbrynen åt på pizzerian, Vegetarisk med Skinka. =) Då jag älskar kronärtskocka så valde jag denna pizza en gång, jag gillade att den hade mycket grönsaker på, men saknade något, jo, det var skinkan jag saknade. Tillsatte det extra nästa gång och den blev helt perfekt. Pizzan har lök, paprika, kronärtskocka, svarta oliver och champinjoner som topping. Denna rätt liknade min favoritpizza i smakerna då flera basingredienser är desamma. Till och med sonen som inte gillar gräddsåser gillade denna rätt. Jag verkligen älskar att laga mat med mycket grönsaker, det blir så vackra färger så man blir glad. Har märkt att i många italienska rätter jag gör, så ingår landets flaggas färger, vilket också är kul. 

1 gul lök, hackad eller finklyftad/skivad
2 vitlöksklytor
1 burk kronärtskockshjärtan, avrunna och delade i mindre bitar
2 avocado, tärnade
1 spetspaprika
½ dl svarta urkärnade spanska oliver, skivade
ca 5 soltorkade tomater
oregano
svartpeppar
vegeta eller salt
2 dl vispgrädde
ca 2 dl mjölk
smör till stekning
maizenaredning
 
pasta, tex tagliatelle

Tips! En skvätt vitt vin är gott i denna rätt också. 


Fräs löken i en vid kastrull med smör på ganska hög värme en liten stund, löken ska fortfarande ha kvar lite krisp. Lägg åt sidan. 
Fräs paprikan i smör och tillsätt vegeta. Lägg åt sidan. 
Tillsätt lite mer fett om det behövs i kastrullen. Pressa ner vitlök och fräs på en kort stund, häll på grädden och mjölk. Red av med maizenaredning så det blir en lagom krämig sås. 

Lägg ner kronärtskocksbitarna samt de hackade soltorkade tomaterna, krydda med svartpeppar och lite vegeta och låt puttra en minut. Tillsätt den stekta löken, paprikan och oliverna. Rör runt och krydda med lite oregano. Toppa med avocadobitar. Servera med din favoritpasta. Själv tycker jag Tagliatelle eller Fetuccine passar bra. Idag blev det dock gnocchipasta. 
 
 
 
 
 
Om du gillar denna rätt kanske du även gillar 
Vegetarisk Lasage med Kronärtskocka eller Fläskfilégryta med Italienska smaker.
Om du gillar tonfisk kan jag även rekommendera min Tonfiskpasta Favorita

Spana även in mitt senaste recept på temat, min favoritpizza: Vegetatisk med Skinka! 
  

Kommentera här: