Emelies Pesto&Halloumisallad

 
Åh den här salladen alltså...Emelie åt en sallad en dag hos grannarna och hon berättade att den var så god, så jag bad henne att göra den här hemma. Vi köpte ingredienserna till den och när jag smakade....hade aldrig ätit en så god sallad i hela mitt liv, jag lovar. Jag blev så galet imponerad av smakerna. Det salta från Halloumin, det nötiga från spenatbladen, det söta från soltorkade tomaterna, det syrliga från tomaterna, det krämiga från avocadon osv osv... Ja det blev som en hel symfoni i munnen. Jag brukar sällan ta stora portioner av mat eller ta en andra gång, jag tror jag fyllde på 2 gånger. Salladen kan ätas kall eller ljummen, idag åt vi den ljummen då det är kyligt ute och passar lite bättre.

Här kommer receptet...
 
3 portioner

ca 3 dl okokt pasta
salt
ca 2 msk Pesto Genovese (vi gillar Coops)
200 gram Halloumi
1 avocado 
ca 50 g babyspenatblad
ca 1/4 gurka
7 körsbärs/cocktailtomater
6 soltorkade tomter, (vi gillar Zeta Classico)
10 svarta oliver
honungsmelontärningar (hade vi inte i salladen på bilden, då vi inte hade det hemma vid tillfället, men det är jättegott!)
lättkokt sparris  (hade vi inte i salladen på bilden)

Koka pastan i saltat vatten. När pastan är klar, skölj i kallt vatten direkt om salladen ska serveras kall och häll upp att svalna helt. Om pastasalladen ska serveras ljummen, skölj pastan väldigt snabbt i kallt vatten. 
Blanda pastan med peston. 
Koka sparrisen i lättsaltat vatten om du använder detta. Ta upp i tid, sparrisen ska ha kvar lite spänst. Sila av vattnet och skölj i kallt vatten. 
Dela avocadon och ta ur kärnan, lyft ur köttet med hjälp av en matsked, skär i tärningar. 
Skär gurkan i bitar.
Skär tomaterna i klyftor.
Skär de soltorkade tomaterna i bitar.
Skär melonen i tärningar om du använder melon. 
Under tiden stek halloumin. (Antingen kan man dela halloumin i bitar innan stekning eller så kan man vika upp den och steka hel och dela efteråt)
Blanda alla ingredienser och servera. 

Kommentera här: