Chokladbollar med Toffeegömma

 
 Det har cirkulerat massa recept på fyllda chokladbollar på nätet ett tag, med jordgubbar, nutella, dulce de leche, dumle osv. Igår var det chokladbollens dag och mitt Facebookflöde bombades med chokladbollsrecept och gissa om man vart sugen! Efter att ha suttit uppe till halv 2 i natt med jobb så bestämde jag mig idag för att unna mig en rast och jag fixade ihop några gudomliga chokladbollar. (jobb hemifrån)
 
Jag har bakat med Werters Orignal Toffeer tidigare och gillar dem skarpt. De är mjuka och härliga och har en god smörkolasmak. Så jag bakade in dessa i mina chokladbollar.
 
recepet ger ca 20 bollar

Bollar
7 Oreokakor med fyllning
75 g smör, hackat i mindre bitar
2½ msk kaffe
1 msk marsanpulver
2 msk kakao
3 msk Nutella eller Hasselnötskräm, jag använde ICAs, lika mkt hasselnötter i den som i Nutellan.
3 dl havregryn
0,75 dl strösocker
 
**********
Topping och fyllning
kokos
flingsalt
10 Werters Orginal Toffee, delade i halvor
 

Häll alla ingredienser utom de till toppingen i en matberedare. Mixa ihop allt till en slät smet. Ta ut lagom med smet till en boll och lägg in en halv toffee i varje och rulla till en boll. Strö på lite flingsalt på bollarna och rulla sedan i kokos. Ställ kallt en stund.
 
Servera bollarna kalla, eller micra en 20-40 sek beroende på effekt du använder om du föredrar mjukare bollar.
 
 
 
 
 
Strö på lite flingsalt innan bollarna rullas i kokos, passar så bra med smörkolan och ger lite spänning.  
 
 
 
 

Man kan servera chokladbollarna på olika sätt genom att micra dem i några sekunder...då blir kolan härligt mjuk och det påminner om kladdkaka... 
 

 


 
Här har jag gjort om bollarna och i större format, dock utan kolafyllningen då jag inte har några hemma. Dessa fick även bli koffeinfria så man kan mumsa några på kvällen efter middagen. 
 
 

Kommentera här: