Möraste Laxen

Idag gjorde jag lax i ugnen efter ett recept från en Ica-tidning. Jag ändrade dock en del av receptet och skriver ner det jag minns på ett ungefär. Nästa gång funderar jag på att göra denna med pepparrot i buljongen, vilket påminner om wasabi i smaken samt med vitt vin eller kanske lite japansk soja...hm... Laxen blev lika mör eller tom mörare än sushilax, så jag tror det skulle passa väldigt fint med pepparrot till. Till laxen åt vi färskpotatissallad. 
 
laxfilé för 4 personer, färsk

Buljong
1 färsklök i skivor
2 späda morötter, finskivade
ca 6 dl vatten
½ dl äppelcidervinäger
ca ½ dl rött vin
pyttelite vitpeppar (ångrar dock denna krydda, gillar inte vitpeppar i grytor eller buljong)
lite färsk timjan
skal från 1/4 citron (hela bitar)
1 tsk socker
2 tsk salt
1 tsk vegeta
 
Koka upp alla ingredienser och låt sjuda 10 min. Skär laxen i tärningar och lägg i en ugnsform. Häll på buljongen så att det täcker laxen. Ställ i ugnen i 125 grader. Tillaga till laxen är klar, tog ca 20 min. 
 
Färskpotatissallen innehöll:
½ kg färskpotatis, kokt
ca 1 dl gröna kokta ärtor
1 dl creme fraiche
lite vegeta
2 nävar babyspenat 
färsk gräslök, hackad
4 ägg, medelkokta
 

Kommentera här: