KycklingTacoGratäng

 
Idag har jag stått och bakat hela dagen inför min sons födelsedag. Jag förberedde 2 tårtor och 2 tacopajer som jag frös in, jag fick över lite ost&cremetfraicheröra från pajerna och eftersom jag blev så grymt sugen på tacopajerna, men inte kunde äta dem blev den en tacogratäng till middag istället. Alla medlemmar i familjen tog 2 gånger, vilket inte händer jätteofta, så det känns som ett bra betyg. =) Laga gratängen i en fin hjärtform så har du en perfekt middag till Alla Hjärtans Dag. 


280 g pasta(okokt vikt), jag använde Ica Selection Ekologiska Campanelle som har en härlig form

Kycklingfyllning
3 stora kycklingfiléer halvfrysta
smör till stekning

nästan 1 påste Old el Paso Taco Kryddmix
1 liten burk Majs
1 liten spetspaprika, strimlad

Vit sås
2 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
2 dl creme fraiche
2 msk majonäs
1 dl tacoost (Inte Wernerssons, den smälter inte, ICAS är OK)
lite vitpeppar
lite salt

+ ca ½ dl tacoost till gratinering
ca 1 msk inlagda hackade jalapeños

+ eventuellt lite taco chunky salsa till servering och Nachochips om man vill det. Gärna ICAs Sourcream Strips. 

Koka pastan klar. Under tiden gör såsen genom att smälta smör och blanda i mjöl. Häll sedan i mjölk lite i tagen och vispa, häll på resten av mjölken + creme fraiche, majonäs och riven ost. Salta och peppra. Låt koka och ställ åt sidan. 

Sätt ugnen på 200 grader

Stimla kycklingfilén fint medan den ännu är lite fryst så går det lätt. Stek i smör och häll på tacokrydda när kycklingen börjar bli tillagad. Häll på majs samt strimlad paprika. Ställ åt sidan. 

Blanda pastan med ca 2/3 av ostsåsen. Smöra en ugnsform och häll hälften av pastan i botten. Lägg på kycklingröran och resterande pasta. Toppa med såsen och riven ost + lite hackade jalapeños. 

Sätt in mitt i ugnen och grädda ca 30 min eller tills gratängen fått en fin färg. 
 

Denna pasta använde jag, tycker den passade fint i gratängen.

 
 
 
 
 


1 a n n i k a:

skriven

Super mumsigt :D Ska spara receptet!

Svar: Tack, det var det! Hade i matlådan idag och var nästan godare idag. Ska jag definitivt göra många gånger. =D
Mary Dane

Kommentera här: