Citron/Lakritskladdkaka

Ikväll fick jag en idé när jag hittade lite kickgodisar i skafferiet. Det fick bli en kladdkaka med citronsmak och kickfyllning. Tyvärr missbedömde jag mjölmängden och kladdkakan blev lite rinnig i mitten. Har justerat mängden i detta recept till det jag tror blir lagom. Kakan ser ut att innehålla mer lakrits än den gör, men på något sätt hamnade lakritsen på kanterna trots att jag knappt hällde någon där. Haha! Kanske blir annorlunda med det justerade måttet mjöl.

40 g kickgodis, hackade
2 msk grädde
1 msk smör
ev lite svart färg
 
100 g smält smör
2 ägg
2½ dl socker
skal av 1 citron
1½ dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175 grader. 

Häll kick, grädde och smör i en kastrull. Koka upp på svag värmen och rör tills allt har löst sig. Ställ åt sidan. 
 
Vispa upp ägg och socker, tillsätt citronskalet och vetemjölet. Blanda ner ca 3-4 msk citronsmet med laktrissirapen. Häll 2/3 av citronsmeten i en form, min är 15-16 cm i diameter. Ringla över lakritsfyllningen och ringla sedan över resterande citronsmet. Sätt in i mitt i ugnen och sänk värmen till 160 grader. Grädda tills kakan lyft och ser gräddad ut en bit in. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: