Glutenfri tryffeltårta

 
Glömde fota denna tryffeltårta från min sons 18-årsfödelsedag, men lånade foto av min svägeska som hann ta en bild. Denna tårta blev jag nöjd med. =D 
 
Mandelmjöl
Mal skållad torr mandel i en kaffekvarn ihop med 1 tsk potatismjöl / 50 gram mandel. 
 
Kladdkaka: 
3 ägg
4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
1 krm salt
2,25 dl mandelmjöl
½ tsk bakpulver
125 g smör
100 g mörk blockchoklad
 
Choklad Ganaché 
80 g mörk blockchoklad
90 g ljus blockchoklad
1,2 dl vispgrädde 
 
Kakan
Klipp ett bakplåtspapper så att det precis täcker botten på en springform på 22 cm i diameter.  Dra några streck med smör i botten på formen och tryck fast bakplåtspappret. Smöra pappret ovanpå och kanterna av formen. 

Smält smöret på svag värme. Hacka chokladen och häll ner i smöret. Rör tills allt är löst.  
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vaniljsocker, kakao, mandelmjöl, salt och bakpulver. Blanda ner detta och chokladblandningen. Häll i formen. 

Grädda i mitten av ugnen på 175 grader. Jag gräddade min kladdkaka i 40 minuter. Eventuellt kan man ta bort den lite tidigare om man vill ha den kladdigare i mitten. 
 
Ganachén
Värm grädden och hackad choklad i en kastrull. Låt glasyren svalna en stund och häll över kakan och bred ut. Förvara i kylskåp över nattten. Eventuellt blir det glasyr över. Jag tog lite glasyr och blandade med 1/3 Caramelsauce från Monin (som har en kraftig Caramelsmak) samt en tsk 80-ig Strohrom och vispade upp. Detta använde jag som garnering samt lite kolasås som jag ringlade på innan serveringen. (Tänk dock på att kolla innehållet om du använder garnering, så att dessa inte innehåller gluten.) Kakan tas fram ur kylen och tempereras någon timme innan servering och serveras gärna med en klick lösvispad grädde. 
 
 
På denna bild är kakan micrad på upptining efter att ha stått i kylen, därför ser det lite smält ut. 
 
 

Kommentera här: