Lemon Meringue Pie

 
 
Efter att ha sett filmen Toast har jag inte kunnat släppa tanken på Lemon Merinque Pie. I filmen ser man sådan paj som ser sjukt god ut. Jag bestämde mig för att provbaka en och när jag googlade recept insåg jag att det fanns hundratals varianter av denna paj. I vissa har man mycket socker i marängen i andra väldigt lite. Ibland tillsätts vaniljsocker. I vissa blandar man ut lemoncurdfyllningen med vatten och i andra med grädde eller kondenserad mjölk. Jag samlade inspiration från flera recept och gick ut i köket och provbakade. Det finns många sätt att göra marängen, i vissa recept vispar man ägg och socker direkt i andra värmer man äggvita och socker över vattenbad tills äggen är varma att ta på. 
 
Jag valde dock en italiensk maräng eftersom jag inte är förtjust i smaken av rå äggvita. Italiensk maräng tillagas lite mer eftersom man tillsätter 115 grader varm sockerlag i den vispade äggvitan. Även italienska marängen kan göra på flera sätt. Ibland värms sockerlagen till 180 grader istället. 
 
Denna efterrätt är väldigt sötsyrligt, den som inte gillar citron, tex min son, kommer inte uppskatta denna. =) Den som gillar lemoncurd gillar nog denna också. Nästa gång kanske jag provar varianten med grädde i lemoncurden för en lite rundare citronfyllning eller så ändrar jag proportionerna på vattnet och citronsaften. Här är det ungefär 50/50 som jag sett i flera recept, det blev lite väl surt, så 30/70 med mindre del citron kanske jag testar. Undrar hur de recept som endast innehåller citronsaft smakar. Brrr...
 
 
2 dl vetemjöl
100 g smör
1 liten äggula
5 msk florsocker
 
3 citroner, saft och rivet skal
1,3 dl vatten
3 msk maizena
2 dl socker
4 äggulor
65 g smör
 
3 äggvitor
2 dl socker
0,6 dl vatten
 
Nyp ihop smöret med mjölet och florsockret tills du får en smulig massa. Tillsätt äggulan och blanda snabbt ihop till en deg. Låt vila 30 min i kylen. Kavla ut degen på mjölat bord och rulla upp och en kavel och för över till en springform på 19 cm. Lägg formen i frysen en stund. Ta smörpapper och mjuka upp den genom att skrynka ihop det några gånger. Lägg den i pajformen och häll på ris, ärtor eller liknande. Detta förhindrar att degen reser sig samt att kanterna sjunker. Du kan hoppa över detta om du vill. Grädda i 200 grader ca 10 min. Ta därefter bort riset och smörgåspappret och fortsätt att grädda tills botten får en fin färg. 
 
Börja med citronfyllningen. Riv citronskalet fint och lägg åt sidan. Skär citronerna och pressa ur all saft. Sila och häll i en kastrull. Ta lite av vattnet och rör ut maizenan. Tillsätt detta och resten av vattnet samt sockret och koka upp under omrörning till krämen tjocknat och är genomskinlig. Rör ner smöret och blanda ordentligt över medelvärme. Tillsätt en äggula i taget och rör hela tiden. Ta bort från värmen och häll i pajskalet. 
 
Vispa vitorna fasta, så att det går att vända bunken utan att de ramlar ur. Koka sockret och vattnet till 120 grader. Låt svalna till 115 grader. Tillsätt sockerlagen under vispning i äggen. Fortsätt att vispa ca 5 minuter tills marängen är blank och fast. Bred ut marängen på citronfyllningen och forma små toppar. Ställ den i 250 grader varm ugn i någon minut tills marängen får lite färg på topparna. Låt pajen vila 1 timme innan servering. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
Lite Dulce de Leche till tar udden av syran något. Mums!
 

Kommentera här: