Frostingtest

Jag har tyckt att det har varit svårt att hitta bra frostings som blir snygga att spritsa. Har en favorit där man värmer dumlekolor i grädde och sedan kyler ned och vispar upp. Se receptet på Dumlecupcakes.
 
Vanlig Philadelphiafrosting med florsocker och smör tycker jag blir för lös. Jag bestämde mig för att testa mig fram genom att experimentera med inspiration av Marängsmörkräm.
 
 
Jag smaksatte i detta test alla frostings med dulce de leche. Testresultat från vänster:
 
1. Maränggrund smaksatt med 1/3 Dulce de Leche. Väldigt söt, mkt smak av Dulce de Leche, seg i konsistensen. ***
2. Tillsatt lika stor mängst Philadelphia som marängsmet, dvs 1/3 maräng, 1/3 DDL, 1/3 Philadelphia. Cream Cheesen tar udden av sötman genom att späda ut och bryta av med lite syra, Bra konsistens och mkt god ****
3. Här är smör tillsatt också, smöret dominerar tyvärr och ger en salt smak, vilket jag inte gillar riktigt. Konsistensen är inte lika bra heller. ***
 
Schweizisk Maräng grund
2 äggvitor
1,15 dl socker
 
Tillägg:
½ tsk vaniljsocker
125 g Philadelphia
(40 g rumsvarmt smör i tärningar)
 
Sätt äggvitor och socker i en skål i hårdplast, typ Margareteskål, som får plats över en kastrull. Häll vatten i kastrullen och koka upp. Sätt skålen med äggvitor och socket över och rör med en slickepott konstant tills allt socket har löst upp sig. Ta bort från värmen och vispa med elvisp på medelhastighet tills marängen är kall och det bildas styva toppar av marängen. Detta tar 15-20 minuter, så ha tålamod och gott om tid.Ställ marängen kallt en stund.
 
Tag fram marängen och vispa ner tärnat smör om du önskar (jag hade det för detta recept men gjorde ett smaktest med olika frostings och tyckte att det var godare utan smöret som dominerade lite för mycket) samt Philadelphian och vaniljsocker. Smaka eventuellt av frostingen med lite citronskal eller Dulce de Leche.
 
Frostingen kan smaksättas med valfri smak, tex lite finrivet citronskal, Dulce de Leche choklad eller vad du är sugen på.
 
1 julia:

skriven

Härlig och inspirerande blogg! Bakar du bara hemma eller jobbar du som konditor.? :)

Svar: Tack, vad snällt. Jag är bara hobbybakerska på fritiden. =)
Mary Dane

Kommentera här: