Julcupcakes test

 
Julkänslan infinner sig direkt när man känner doften av dessa cupcakes. Jag blev så sugen på att testa att baka dessa efter att ha fikat med min dotter, hennes kompis och mamma på Espresso House. Jag brukar inte bli imponerad av muffins, men de vi åt där var mjuka, fluffiga, smakliga och bara jättegoda. Här var mitt försök att göra något liknande. Nästa gång skippar jag kardemumma och har jag lite mer kanel samt tillsätter även lite olja utöver flytande margarin för lite saftigare muffins. Kanske även har lite mer farinsocker, typ ökar på 1 dl. Jag valde att göra en MarängPhiladelphiafrosting för att få frostingen mer vit. Tycker det är snyggt och påminner om snö lite grann. =) Den som EspressoHouse har innehåller nog mest Florsocker och Philadelphia och är mkt sötare. 
 
Receptet nedan är det jag gjorde och gav ca 20 normalstora cupcakes
 
Pepparkaka
4 ägg
1½ dl farinsocker
2 dl socker
4 1/4 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2½ tsk kanel
1 tsk malda nejlikor
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald kardemumma
1 dl flytande Milda
1½ dl mjölk
 
Vispa ägg och socker luftigt. Blanda alla torra ingedienser i en bunke. Häll ner detta med flytande margarinet och mjölken och rör ihop. Häll upp i normalstora muffinsformar så att smeten når halva formen eller lite ovanför det. Använd gärna en muffinsplåt som du ställer pappersformarna i innan du häller upp smeten, så håller muffinsarna formen bättre. Sätt in i ugnen som är 225 grader, sänk värmen direkt till ca 180 grader och grädda i ca 12 minuter eller tills provsticka känns torr. 
 
Frosting
1 äggvita
0,6 dl socker
1 dl Philadelphia
2 dl florsocker
1 krm vaniljsocker
+ valfri dekoration tex Lingonsylt
 
Sätt äggvita och socker i en skål i hårdplast, typ Margareteskål, som får plats över en kastrull. Häll vatten i kastrullen och koka upp. Sätt skålen med äggvitor och socket över och rör med en slickepott konstant tills allt socket har löst upp sig. Ta bort från värmen och vispa med elvisp på medelhastighet tills marängen är kall och det bildas styva toppar av marängen.
 
Ställ marängen kallt en stund. Vispa Philadelhia med florsocker slätt. Tillsätt marängsmeten lite i taget och vispa ihop till en slät kräm. Bred frostingen på Cupcakesen och dekorera på valfritt sätt. Här har jag lagt på lite lingonsylt. 
 
Jag gillar Philadelhiafrostning, men eftersom den ofta blir lite gulaktig i färgen späder jag ut den med Mjuk marängfrosting. Då får du en härligt vit och krämig glasyr. 
 
 
 
 



Här är 2 alternativa frostings som är lite enklare att göra. Har dock inte testat dem. Hämtade från Dr. Oetkers hemsida: 
 
Vaniljfrosting
Ingredienser
4 dl florsocker
1/2 - 1 tsk. Dr. Oetker Vaniljarom
75 g smör
Ca. 2 msk mjölk
Ev. Dr. Oetker hushållsfärg

Gör så här: 
Blanda vaniljarom och florsocker. Smula ned smöret i blandningen. Vispa med elvisp på låg hastighet och tillsätt mjölken lite i taget. Vispa på hög hastighet 5 minuter.

Royal icing 
Ingredienser
4 äggvitor
2 tsk citronsaft
5,5 dl florsocker
Ev. Dr. Oetker hushållsfärg

Gör så här
Vispa ihop äggvitor och citronsaft. Tillsätt ev hushållsfärg och florsocker. Rör samman till en slät smet. Denna icing bör användas strax efter att den gjorts, annars bör den förvaras i lufttät behållare. Glasyren blir hård om den utsätts för luft.
 
 
 
 
 

Kommentera här: