Bullängder med sylt

 
   

Detta recept ger 3 stora längder, eller 4 mellanstora. Då jag är beslutångesten självbrukar jag göra längder och bullara i flera smaker. Denna gång gjorde jag blåbär/mandelmassa, körsbär/mandelmassa och 1 vanligt kanellängd. Det jobbiga är att man vill äta alla sorter på en gång. =)

ger 3 längder

50 g jäst
5 dl röd mjölk
150 g margarin
½ tsk salt
1 dl socker
mjöl tills degen känns lagom


110 g bregott mellan
350 g riven mandelmassa
2-3 tsk potatismjöl
lite mandelessens

körsbärsmarmelad

hyvlad mandel

1 ägg
1 tsk vatten
½ krm salt

ca 2,5 dl florsocker
lite mandelessens
lite vatten

(inlagda körsbär till dekoration)

Dela degen i 3 delar. Börja kavla ut den första delen till en rektangel.
Bred på fyllning i mitten, ca 8 cm brett. Lägg på körsbärsmarmelad i en sträng ovanpå
mandelfyllningen. Skär sneda snitt, ca 2 cm breda. Börja 1 cm från fyllningen och dra snett utåt.
Gör likadant på båda sidorna. Vik ändarna över fyllningen och lägg därefter över degremsorna
växelvis från höger och vänster.

Låt jäsa 30 min. Sätt ungen på 200 grader.
Pensla med ägg och strö över hyvlad eller flagad mandel.

Grädda i mitten av ugnen eller ett snäpp under. Sänk värmen till 150 grader och sänk ytterligare till
130 grader när mandlarna börjar bli gula.

Gräddningentiden kan variera, beroende på ugnar och storlek på längden osv, så jag har
inte någon exakt tid. Längder kan vara lite kluriga speciellt om de har mycket fyllning.

När längden är färdiggräddad, rör ihop sockerglasyren och ringla över längden. Dekorera eventuellt med
inlagda körsbär.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: