Dulce de Leche Lava cake

                               
 
Denna variant av fondant är gjord med Dulce de Leche istället för blockchoklad. Man tillsätter heller inget smör, vilket gör den lite mindre onyttig. Jag tänkte servera den med en tunn mörk chokladsås, men det blev istället en ljus choklad som fanns tillgänglig. Chokladen passar dock inte alls till då den tar bort smaken helt från Dulce de Lechen. Den här efterrätten blev ganska lik en ångbakad pudding, trots att den inte gjordes med ångbad. Den blev fluffig och saftig.
 
Jag blev inte helt nöjd med den här efterrätten så den måste göras om någon dag, på ett nytt sätt. Möjligen minskar jag till ett litet 1 ägg och 1 äggula istället och vispar inte äggen så länge, jag brukar inte vispa äggen länge när jag gör mina Chokladfondant. Eventuellt tillsätter jag även smält smör och lite mer mjöl.
 
En stor fördel med detta recept är att det går väldigt snabbt att fixa. 
 
1 burk kokad kondenserad mjölk (Dulce de Leche), jag använde färdigkokt som finns att köpa där jag bor
2 små ägg (ta 2 äggulor och 1 ägg istället)
knappt 2 msk vetemjöl (ta 2½ msk istället)


Vispa äggen med elvisp i 2 minuter. Tillsätt Dulce de Lechen. Sikta ner mjölet och vispa. Häll ned i 4 smorda ramekinformar. Ställ dem i kylen i 30 minuter. Sätt ugnen på 220 grader.
 
Grädda i nedre delen av ugnen i 12-14 minuter. 
 
 
                                                                                                                       
 
 
                             
 
 
                             
 
 
                             
 
 
 

Kommentera här: