Krämig grönsaksgratäng med kassler

               
God och krämig grönsaksgratäng. Passar fint med något salt, tex falukorv eller knaperstekt bacon. Här serverad med ICA vinmarinerade kassler, som är min favorit, mör, saftig och köttig. 
 
 
 ca 4-6 portioner
 
1 mellanstort broccolihuvud
1 litet bromkålshuvud (samma mängd som broccolin)
1 knippe sparris
 
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2,5 dl mellangrädde
2,5 dl mjölk
salt
vitpeppar
lite riven muskot
lite prästost
smör
eventuellt någon ört till dekoration, jag tog lite av min basilika

Kassler, ca 1 cm tjocka skivor
ljus sirap
smör till stekning
rosmarin

annan grönsak, tex romanticatomater

 
Rensa grönsakerna och dela i mindre bitar. Koka dem var för sig i lättsaltat vatten. Grönsakerna ska vara halvmjuka med lite spänst kvar, speciellt sparrisen. Spola av grönsakerna med kallt  vatten. 
 
Smält smör i en kastrull. Häll ner mjölet och rör om. Ta bort från värmen och tillsätt lite mjölk och rör till en slät smet. Häll på resten av mjölken och grädden och smaksätt med kryddor. Koka upp såsen så den blir tjock. 
 
Häll grönsakerna i en smord ugnssäker form. Häll på såsen och tryck ner grönsakerna som sticket upp.Toppa med lite ost. 
 
Tillaga i ca 20 min i 200 grader. 

Stek under tiden kasslerbitarna i en gjutjärngryta på hög värme. Jag ringlar en skvätt sirap över bitarna och rör runt i pannan för att få en fin yta. Krossa över rosmarin när du vänt bitarna och stek andra sidan och vänd någon extra gång per sida. 
 
 
 
 

Kommentera här: