Macarons kallvispade

 
OBS! Detta recept är upplagt för egen lärdom. Jag återkommer när jag har en perfekt beskrivning och fina bilder. =) 
                                 
                            
           
Vid mitt första macaronbak fick jag ut ungefär 5 st sånna här fina kakor av totalt 25. Resten blev katastroffula. Se längre ner... =)   
Jag började med att testa ett vanligt recepet med kallvispad marängsmet. Jag färgade halva smeten grön och fyllde dessa med pistagesmörkräm. Resten fylldes med dulce de leche. 
        
 
110 g sötmandel 
170 g florsocker
90 g äggvita
2 msk strösocker
 
 

Börja med kakorna. Koka mandlarna på hög effekt i micron i ca 2 minuter. Häll av vattnet och skala mandlarna genom att klämma på dem tills skalet lossnar. Lägg mandlarna på lite hushållspapper och låt dem torka i cirka 1 timme. Om du inte har tid att vänta kan du micra dem på upptiningsläge i några minuter. Låt dem svalna.

                               

 

Mal mandlarna i en mandelkvarn, blanda med florsockret och sikta genom en sil. Har du ingen mandelkvarn kan du mixa mandlarna riktigt fint i en matberedare. Tillsätt florsockret och mixa lite till.

Vispa äggvitan fluffigt i en ren och torr bunke, helst av rostfritt stål. Tillsätt strösockret lite i taget och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett ganska fast skum.

Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan tillsammans med hushållsfärgen. Blanda tills du har en jämn smet. Känns smeten väldigt fluffig och tjock kan du blanda runt lite till så att den sjunker ihop en aning.

Sätt ugnen på 150 grader.

Spritsa ut rundlar knappt stora som femkronor på två bakplåtspappersklädda plåtar. Jag gjorde en mall genom att rita cirklar på ett A3-papper som jag lade på plåten. Sedan lade jag på bakplåtspappret och spritsade efter mallen. Man kan eventuell slå plåten mot underlaget några gånger för att kakorna ska lägga sig lite. Låt kakorna vila på plåten cirka 30-60 minuter. Ytan ska inte klibba när man rör vid den. 

                             

Grädda i omgångar på ugnens näst nedersta fals i ca 14 minuter. Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, om kakorna inte släpper från bakplåtspappret, så gör det inget. De lossnar när de svalnat. 

Para ihop kakor i samma storlek. Sprita valfri fyllning på kakorna och lägg ihop. Ställ i kyl i 1 dygn. 

Jag hade 160 grader och gräddade i mitten, det var för varmt, smeten var för tjock, och vilade för kort tid innan. Resultatet blev för mjuka macarons som inte fick någon yta samt att de sprack. 

Pistagefyllning: 

100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ekologisk äggula
grönt färgpulver
2-4 droppar pistageessens

Rör ihop ingredienseran till fyllningen och spritsa den sedan på macaronsen. 

                           

 

Katastroffula macarons...spruckna, pga för hög ugnsvärme bla. Sedan tror jag att sockret inte riktigt blev homogeniserat med äggvitan vid vispningen, det kanske beror på att den inte togs ut 1 dygn i förväg som man annars rekommenderar. 

                            
 
Hälften av smeten blandade jag inte med färg och den smeten rördes det därmed mindre i, vilket resulterade i en helt annan typ av kaka. En fluffig mör liten sak utan hård yta som smälte i munnen när man åt dem. Jättegoda, men ingen macaron och inte speciellt snygga med sitt svamputseende. Här är det fyllda med dulce de leche av kondenserad mjölk på burk som fått koka 3,5 h. 
 
                            

 

 

Kommentera här: