Missisippi Mud Pie


Det här receptet hittade jag i en bok jag fått i present av min son och min bror. Såg så sjukt gott ut att jag till slut testade. Fyllningen blir en som fluffig tryffel, lite åt suffléhållet. Muscovadosockret har en djupare smak än vanligt socker som bara smakar sött. Den mörka chokladen bidrar också till att pajen inte blir så söt. Jag har lite svårt för så här koncenterad och mörk chokladsmak, men vet andra som älskar det. Alla i familjen gillade pajen. Nästa gång testar jag nog att blanda mörk och ljus choklad i fyllningen.

Pajdeg:
225 g smör, rumsvarmt
2 msk kakao
150 g smör
2 msk socker
1-2 msk kallt vatten


Fyllning:
175 g smör
175 g farinsocker
175 g muscovadosocker
4 ägg, lätt vispade
4 msk kakao
150 g mörk choklad (jag byter nog lite av den mörka mot ljus nästa gång)
3 dl matlagningsgrädde


Pajdegen:
Blanda mjöl och kakao. Finfördela smöret i detta och tillsätt socker samt lite vatten i sänder tills degen blir fast. Vila degen kallt i 20 minuter.
Kavla degen på ett lätt mjölat bakbord. Om du inte är van att hantera pajdeg är det nog enklare att trycka ut degen i formen istället. Klä en pajform på 25 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 190 grader i 20-25 minuter.

Fyllningen: 
Bryt chokladen i mindre bitar och smält över vattenbad. Låt svalna.
Vispa smör och sockersorterna. Vispa ner äggen och kakaon lite i taget. Rör ner blockchokladen och tillsätt grädden lite i sänder. Häll fyllningen i pajskalet, inte för nära kanten, då svämmar det över i ugnen. 

Grädda i 160 grader i 50 minuter ca eller tills fyllningen precis stannat. Låt pajen svalna och låt vila i kylskåp över natten. 

Servera den nästa dag med vispad grädde.  

Kommentera här: