Glutenfria Chokladfondants från Mona

                                                  


Fick detta recept av min väninna Mona som är lika sötsakstokig som jag. Dessa bakelser blir nästan likadana som de med mjöl, eventuellt något lösare och med lite mer intensiv chokladsmak. Receptet ger ca 6 st bakelser om man gör dem i siliconformar.

2 äggulor
1 ägg
1/2 dl socker
50 g smör
150 g choklad, hackad


Smält smöret och låt chokladen smälta i det varma smöret. Vispa äggulor + ägget med sockret så det bli poröst och blanda sen i smörblandingen. Häll upp i muffinsformar, gärna i silicon och grädda långt ner i ugnen  i 200 grader i 6-10 minuter beroende på ugn och hur smetigt du vill ha det. Jag tyckte 7 minuter blev perfekt.

Marias kommentar: Använder man mörk choklad, kan man öka på sockermängden något. Bästa smaken tycker jag man får om man blandar i några bitar ljus choklad. (Ta inget extra socker då) 

Jag tillsatte även 1 krm vaniljsocker. Jag gräddade dessa i mina siliconformar som jag smörjer och bröar. Sedan gräddade jag dem i 9 minuter i 200 grader. Här serverade jag dem med  Hallon-/Jordgubbssås som blivit över från Ostkakeätande. När ingen kamera såg lassade jag på extra sås och glass + lite Bailey's också =)












Kommentera här: