Marshmallowgratinerad brownie på cookiebotten

                              

En arbetskollega brukar ibland tipsa om smarriga recept på bloggar från USA. Häromdagen visade hon mig en bild på en brownie som var gräddad på en typ av digestivebotten. Den hade sedan toppats med marshmallows och gratinerats. Hon bad mig baka och ta med till jobbet. Jag testbakade först en liten sats som jag inte blev helt nöjd med. Min kakbotten blev något smulig. Marshmallowsen stelnar dessutom vid rumstemperatur, vilket även gör det mycket svårt att bita igenom toppingen när kakan är kall. För att råda bot på det micrade jag bitarna i några sekunder. Mitt betyg blev inte så bra, men kollegorna var nog nöjda ändå. Lägger upp receptet mest som en kul grej.


Jag gillar dock amerikanska idéerna där man kombinerar massa godsaker, så det blir nog lite mer sånt framöver.

Obs! Vid gratineringen måste man använda en form som tål grill.


Botten: 

150 g blandade kex, jag tog hälften Digestive och andra hälften mördegskakor, typ Brago
75 g smält smör
ca 50 g finhackade valnötter
1 msk socker
1 msk kakao
ca 1 tsk pancakesyrap

Mosa kexen fint. Tillsätt resten av ingredienserna. Ta fram en form på ca 18x25 cm. Smöra formen väldigt lätt med några smörränder. (för att hålla pappret på plats)Klipp till ett bakplåtspapper så att det täcker kanter och botten. Klipp ett snitt rakt in i varje hörn så är det lättare att trycka ut pappret i formen. Tryck ut kaksmulorna i formen. Tryck till ordentligt, annars kommer botten att smula.

Grädda i mitten av ugnen i 200 g i ca 7 minuter.

Browniesmet: 

100 g margarin eller smör
100 g ICA Mörk Block
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vanillinsocker
½ krm salt
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

+ 1 paket marshmallows, ICA-handlarnas var inte bra =(


Sänk ugnsvärmen till 175 grader. Smält matfettet i en kastrull, eller i en skål i mikrovågsugn på full effekt (max 800 W) i ca 1 minut. Bryt chokladen i bitar och blanda ner i det smälta matfettet. Rör om tills chokladen smält.

Vispa ägg, socker, vanillinsocker och salt poröst, gärna med elvisp. Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner vetemjöl och bakpulver, matfetts- och chokladblandningen i äggsmeten och blanda samman. Häll smeten på kakbotten. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30-35 minuter.


Ta ut kakan och lägg på marshmallows över hela brownien. Gratinera under grill gärna med varmluft i 250 g i ca 30 sekunder eller tills marshmallowsarna har fått en fin färg. Servera ljummen.



                             


                             


                               

Kommentera här: