Mammas och Pappas Äppelbrylépudding

                           

För många år sedan fick mina föräldrar ett recepthäfte av min faster. Häftet bestod av massa recept innehållande kondenserad sötad mjölk och hon hade tagit med sig det från Argentina. Ett av receptet blev vi alla störtförälskade i. Det var en brylépudding med pumpakött. Smakade inte alls pumpa och var otroligt len och fin i konsistensen.

Många år senare har mina föräldrar dammat av det gamla receptet och testat att göra Brylépuddingen med andra frukter.  Puddingen på bilden innehåller päron och den var superdupergod. Bilden är inte den bästa då den togs i all hast samt att  puddingen togs bort lite för tidigt ur ugnen.

Har inte smakat deras variant med äpplen som tydligen ska vara väldigt god. Jag tror att den blir lite annorlunda i konsistensen och påminner lite om ostkaka. Receptet nedan ger en stor mängd karamell, eftersom pappa är barnsligt förtjust i den.

Karamell:

4 dl socker
2 msk vatten

Smält vatten och socker i en vid tjockbottnad kastrull. Häll över karamellen i en rund alunimiumform eller liknande. Ställ åt sidan medan du gör puddingen.

Brylépudding:

5 äpplen
3 dl vatten
1 burk kondenserad sötad mjölk
1 tsk vaniljsocker
3 ägg

Skala och kärna ur äpplena. Skär i mindre bitar och koka dem mjuka i vattnet. Mixa äpplena med vattnet. Vispa upp äggen. Blanda äpplena med den kondenserade mjölken och vaniljsockret. Tillsätt de vispade äggen.

Häll smeten i formen med karamell. Grädda i vattenbad i ugnen i 175 grader ca 1 h och 10 min, för den formen mina föräldrar använt (se bild) eller tills puddingen verkar klar. Gräddningstiden beror på storleken på formen.


Kommentera här: