Sötpotatismarmelad

I Argentina är det vanligt att man äter ost med marmelad. Kvittenmarmelad eller sötpotatismarmelad är väldigt vanligt. Sötpotatismarmeladen säljs på platta konservburkar. Min pappa introducerade mig för Dulce de Batata när jag var liten. Barnsligt gott att äta som den är också. Jag äter den oftast på rostade mackor med en mild Herrgårdsost.

Idag är den mycket svår att få tag på men har man tur finns den att köpa vid Latinamerikanska avdelningen i Hötorgshallen. Det är dock inte vilken som helst som är god. Hittar du av märket Canale så är den garanterat god. Andra märken som jag provat har tyvärr inte alls smakat bra.

Under en period gick det inte att få tag på Dulce de Batata alls i Sverige då det var för dyrt att importera produkter från Argentina, därför gjorde jag mitt eget recept. I receptet måste man använda sötpotatis som är vit i köttet annars blir det en helt annan grej. Den potatisen är väldigt neutral i smaken och smakar inte alls potatis. Den sort som man oftast hittar i handeln idag är dock orange i köttet, den sorter påminner mer om pumpa i smaken.


ca 800 g sötpotatis med vitt kött(ser ut som stora King Edward)
3 dl socker
2½ tsk vaniljpulver (gärna Santa Maria)
ca 4½ tsk gelatinpulver + 4½ msk vatten
ca 6 bitar ljus blockchoklad (gärna Cloetta)


Skala och hack sötpotatisen i 1½ ck stora tärningar. Lägg dem tillsammans med socker och 2 tsk av vaniljen i en kastrull. Koka på medelvärma tills potatisen är helt mjuk, kontrollera även bitar som lägger sig på botten. Om vissa bitar är råa kommer puddingen att bli "knastrig" och inte slät. Lägg gelatinet i vatten och låt dra i 5 minuter.

Låt potatisen och dess lag svalna något innan du mixar den till en slät smet med en stavmixer. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och värm upp smeten igen. Tillsätt gelatinet och rör om tills allt har löst sig. Tag ev. ett prov från smeten och lägg i frysen för att testa konsistensen.

Häll över ca 1/3 av smeten i en en annan kastrull. Blanda i chokladbitarna och låt dem smälta. Blanda i en ½ tsk till med vanilj i den neutrala smeten och häll över den i en form. Marmorera sedan med chokladsmeten. Till hjälp kan man använda en gaffel. Låt puddingen vila i minst 12 timmar i kyl.

Kommentera här: