Marias bästa scones

För drygt några år sedan var jag och fikade på Café Mojo på Adolf Fredriks kyrkogata. Beställde deras scones som serverades på ett fat med cheddarost, Philadelphiaost samt en marmelad med hallon och mangobitar. Grymt gott! Dessa scones var helt annorlunda än de jag alltid bakat ur ICAs rutiga kokbok när jag bodde hemma. Inte alls så torra och sträva och mycket luftigare. 


När jag kom hem ville jag hitta recept på liknande så jag googlade runt ett bra tag och hittade 2 recept som var helt olika. Tänkte att jag skulle prova båda recepten för att se vad skillnaden blev. I ena receptet skulle man ha ägg, men inte i det andra. Det var helt olika mängder socker och salt och fett samt mjölk. Ena receptet skulle ha grädde också.

Efter att ha provat båda recepten samtidigt var jag inte riktigt nöjd med något av dem, så jag tog de bästa egenskaperna från vart och ett och satte ihop till ett eget. Hemligheten med dessa scones är att man till skillnad från de flesta andra recept har ett ägg i degen samt att degen görs väldigt lös, detta ger väldigt saftiga och mjuka scones. 

Recept på Lemoncurd och Passionsfruktscurd, klicka på länkarna. 

Räcker till 4 större scones, ca 4 port. 

4½ dl vetemjöl
¼ dl socker
¾ tsk salt
2 tsk bakpulver
75 g smör (helst inte magarin, blir inte lika gott)
1 ägg
1,75 dl mjölk

Sätt på ugnen på 225 grader.

1. Blanda alla torra ingredienser.
2. Hacka ner smöret och finfördela det med fingrarna i mjölet.
3. Tillsätt ägget och mjölken. Rör om med en träsked. Degen blir rätt smetig!
4. Klicka ner i muffinsformar eller en muffinsplåt eller platta ut och lägg på ett bakplåtspapper. 
5. Grädda mitt i ugnen tills de fått fin färg och verkar klara. Om man mjölar händerna ordentligt kan man göra platta scones och grädda på en plåt istället.

Servera med philadelphiaost eller vanlig ost och en god marmelad. Sconesen går att frysa in, så passa gärna på att göra en dubbel sats. 

 

Lemon Curd och Philadelphia är gott till scones, eller andra marmelader.

 
Scones i muffinsplåt ser väldigt festliga ut, fyll formarna till ca 2/3. 


 Eller så formar man sconsen med mellan mjölade händer och gräddar på plåt. 


Varför inte fixa en Afternoon Tea till dig och dina kära. För tips på minidesserter att bjuda till, se kategorin Afternoon Tea

Kommentera här: