Enkel kryddning till Grillad Entrecôte


Jag är uppvuxen med en far som älskar att grilla. Som barn gillade jag inte när han grillade Entrecôte då jag ville ha ett rent kött utan fett och senor, nu förstår jag att han hade rätt. Finns inget godare än en nygrillad saftig entrecôtebiff. Jag väljer gärna fasta bitar med en stor fettkärna. När fettet droppar ner i grillen skapas en speciell rök som ger köttet en underbar smak, fettet gör även biffen saftig. Pappa lärde mig att jag skulle välja köttbitarna som var fasta, då brukar köttet vara av bättre kvalitet och mindre segt och sladdrigt. Kryddningen ska vara lätt när köttet är av bra kvalitet. Här har jag inspirerats av min pappas sätt att krydda biffarna och jag skar en 880 grams bit i 2 delar som jag plattade ut något. 

Kryddningen
1 tsk Woichestershiresås
några droppar Texas Steak Sauce
svartpepeppar
chiliflakes
oregano
 
 
 
 
 God klyftpotatis brukar jag göra så här: 

Klyfta potatis, häll i en kastrull och fyll på med vatten. Koka upp i 1 minut. Häll av vattnet och låt ånga av. Häll matolja, pommesfriteskrydda, svartpeppar och timjan över potatisen. Blanda väl. Häll upp i en ugnsform. Ställ klytorna upp, större bitar på kanterna. Tillaga på varmluftsfunktionen mitt i unen, 225 grader. Fördela om potatisarna efter halva tiden. Ta ut och salta potatisen innan servering. 

Gott med Tzatziki till. 

 

Kommentera här: