Blåbärssmulpaj med krämig CitronVaniljfyllning

 
En ny variant av en av mina favoritcheesecakes, denna gång är den smaksatt med citronskal och vanilj som är en smakkombination som jag bara älskar. I fyllningen finns också blåbär. Inspirationen hämtade jag från ett av mina äldre recept på Minicheesecakepajer


4 dl mjöl
200 g smör, rumsvarmt
6 msk socker
2 msk farinsocker
1½ krm salt
 
200 g Philadelphiaost
2 dl smetana
1,3 dl kondenserad mjölk
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
finrivet skal av 1 citron

250 g frysta blåbär, halvtinade
3 msk blåbärsylt eller annan valfri sylt
 
Blanda ihop ingredienserna till pajbotten. Den kan fortfarande vara lite smulig. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en rektangulär form. Jag använde en form på 21x25 cm.
Dela smulrna i 2 delar och häll hälften av degen/smulorna i formen och tryck ut med en sked. Tillaga i 200 grader. Sänk värmen när du ställer in formen i ugnen till 175 grader. Grädda botten gyllengul och ta ut ur ugnen. 

Medan botten gräddas, rör Philadelphiaosten mjuk, blanda i vaniljsocker och citronskal, tillsätt smetana och kondenserad mjölk, rör igen och tillsätt sist äggen, rör lätt så att allt blandas. 

Häll smeten på pajbotten och rör sedan ihop de halvtinare bären med sylten och klicka ut i ostsmeten. 

Sätt in mitt i ugnen och grädda i 175 grader tills ytan börjar stelna. (Jag körde 150 grader varmluft ca 33 minuter) Häll på resterade pajsmulor och höj värmen till 240 grader. (Jag körde 225 grader varmluft) tills smulorna fått färg. 
 
 
 

Ta ut pajbitarna en stund innan servering, eller micra någon halv minut på låg effekt, då kommer smakerna fram bäst. Pajen går bra att frysa, skär tex i portionsbitar innan infrysning så är det lätt att ta fram en bit när man är sugen.  

Kommentera här: