Spenat&Äggknyten i frasig filodeg

Häromdagen provade jag ett recept som jag hade sett i ett Arlahäfte. Jag tog bort den rökta skinkan som skulle ingå i knytena och stekte bacon vid sidan om istället. Dessa knyten blev underbart frasiga och jättegoda.  Jag har redan gjort dem 3 gånger på 2 veckor. Jag gjorde en variant med Creme Cheese Paprika/ägg, kycklinfilé samt soltorkade tomater. Idag gjorde jag som i detta recept, men bytte en del av spenaten mot Svartkål som jag stekte lite längre tid. 

Ger 4 st 
100-150 g babyspenat
vegeta
Filodegsblad 
några skivor hushållsost eller din favoritost
salt och peppar
40 g smält smör till stekning och pensling
4 st ägg

Sätt ugnen på 225 grader.
Smält smöret på låg värme. 
Fräs babyspenaten på hög värme i lite smör, salta med vegeta och peppra. Ta bort från värmen. 
Lägg ut ett filodegsark på en bänk och pensla med smält smör, det behöver inte täcka precis överallt. 
Lägg på ett nytt ark och upprepa 5 ggr till, tills du har 6 lager. Jag saltade lätt i ett mellanlager.
Skär ut 4 st ca 18x18 cm stora kvadrater. 
Lägg på 2 skivor ost i mitten och lägg sedan på spenaten i en ring i mitten(ringen ska fyllas med ägget sedan) 
Hyvla lite ost och lägg runt spenaten längst med kanterna som stöd för att ägget inte ska rinna ut. Vik ihop kanterna mot mitten och forma till hålet om det behövs, där ägget ska ligga. Knäck ägget och häll ner i varje fördjupning. Salta och peppra och lägg knytena i en ugnsform klädd i bakpapper. Grädda tills ägget ser klart ut. 

Vi serverade knytena med knaperstekt bacon, kokt blomkål och minikronärtsskockor med dip. 

 
 
 
 
 
1 Angelica Wåhlin:

skriven

Men mums!

Kommentera här: