Absolut Godaste Kladdkakan

 
Jag har gjort många kladdkakor genom åren, men detta är mitt absolut godaste recept. Kladdkakan blir krämig och får en krispig yta. Genom att äggen vispas upp blir kladdkakan som en blandning mellan en Brownie och en kladdkaka. Det bruna farinsockret ger en fyllighet och saltet förhöjer smakerna. Kombinationen av kakao och mjölkchoklad ger en lyxig och balanserad chokladsmak. Vill man ha kraftigare chokladsmak kan man antingen öka på kakaon och miska motsvarande mängd vetemjöl eller så kan man byta mjölkchokladen mot mörk choklad för en kärvare smak.

110 g smör
100 g Marabou mjölkchoklad
½ dl kakao
1 krm salt
1 3/4 dl strösocker
½ dl brun farin strö
2 ägg 
1 dl mjöl

Sätt ugnen på 170 grader. Smöra en springform, 19 cm i diameter eller motsvarande och mjöla den därefter och ta bort överskottet av mjöl.  
Smält smöret i en mellanstor kastrull. 
Blanda smält smör med 100 g mjölkchoklad i bitar, rör tills allt löst sig och rör sedan ner kakao och salt.
Vispa upp äggen. (Ja de ska vispas upp till skillnad från andra recept) Blanda ner socker och ägg samt mjölet i kastrullen. 

Häll smeten i formen och grädda sedan mitt i ugnen. (När kakan börjar få lite yta och inte ser ut som en smet satte jag igång varmluften för att snabba på tillagningen) Ta ut kakan när den känns torr med en sticka i kanten. Kakan ska fortfarande vara kletig i övrigt. Låt kakan svalna helt, gärna över natten. Servera med vispad grädde. Jag gillar min kladdkaka rumstempererad, men den är också god kylskåpskall. 

Kommentera här: