Tiramisuglass av kondenserad mjölk

Idag hade jag en del vispgrädde över, så jag passade på att göra lite glass.  Denna gång fick det bli en variant av Tiramisuglass, kanske inte riktigt som den klassiska med nästan =) Äggulorna gör glassen krämigare och äggvitorna gör glassen mindre kompakt,  samt mindre söt och fet, alkoholen gör också glassen krämigare samt mindre sliskig. Vill man ha glassen riktigt mjuk och krämig så ska den vispas med elvisp ett par gånger under infrysningen, det har jag inte gjort med denna variant, den blir därför lite mer som en semifreddo. 
 
3-3½ dl vispgrädde
2 äggulor
2 äggvitor
½ burk kondenserad mjölk, jag tog en sort med Tiramisusmak, det går bra med neutral också, tillsätt då eventuellt lite snabbkaffepulver istället. 
ca 1,5 msk Cognac
ca 1 msk Marsala
1 burk MiniOreos (115 g)
lite kakao

Vispa upp grädden fluffigt. 
Lägg undan några kakor till dekoration. 
Restande kakor kan hackas något, eller om man föredrar dem hela går det bra också, jag blandade hela och hackade. Häll kakorna i en skål. Häll på cognac och marsala på kakorna och rör om. Häll därefter på den kondenserade mjölken och rör tills det blir smidigt. Häll ner i grädden och äggulorna och vispa runt. 
Vispa upp äggvitorna till hårt skum och vispa ner i glasskrämen. 

Blanda ihop lite kondenserad mjölk med lite kakao och Cognac. 
Varva glasskrämen med chokladsås. Avsluta med några kakor på toppen och lite siktad kakao. Frys in glassen över natten. 

 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
Här är en annan variant som jag gjorde med Jordgubbar och Cognac. Samma glass syns även på bilden ovan med Tiramisuglassen. 
 
 
1 Anonym:

skriven

åh så gott

Kommentera här: