RomRussin & Pecannötstårta

 
Inspirerad av detta recept Siciliansk CassataTårta, som jag bakat 2 ggr nu, satte jag ihop en snarlik variant fast med Rom-Russin.  Jag använder helst StrohRom i min bakning då det har en oerhört bra arom. 

Jag brukar passa på att baka denna typ av tårta när jag hittar billig Ricotta. Ricotta är en  mild ibland något grynig ost med låg fetthalt, vilket är bra om man vill göra en mindre fet tårta. Vissa sorter behöver rinna av över natten för att få en fastare fyllning. Ricottan  är väldigt mild i smaken och har knappt någon syra om man jämför med tex Philadelphia som också smakar mer ostigt.  Denna gång provade jag ICAs som har något mindre fett(10%) än Galbanis (13%) som jag använde förra gången som jag verkligen gillade då den var fräsch, men än krämig. Det varierar ganska mycket mellan sorter i konsistens och vissa sorter behöver rinna av innan användning. ICAs variant gick att hälla av överskottsvätskan men Galbanis behövde inte rinna av alls. Wernerssons Goccia Bianca som jag också provat innehåller bara 7 % fett och är betydligt mer grynig i konsistensen och förlorade mycket vätska vid avrinning.

Denna gång skivade jag mina bottnar något för tjockt, nästa gång gör jag dem tunnare, då blir tårtan saftigare och mer balanserad. 
 
RomRussin (som jag gör min)
1½ dl russin
Hälften Strohrom + hälften vanlig, ska vara så mycket så att det nästan täcker russinen. (de går att pressa ner lite sen)
1-2 tsk vit sirap
en knivsudd vaniljsocker

Blanda romsorterna, sirap och vanilj, häll ner russinen, pressa ner dem så att alla russin är helt täckta. Sätt plast över och låt vila minst 24 h. 
 

Sockerkaksbotten (ger 4 bottnar i en form på 19 cm)
3 medelstora ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
0,66 dl ljummet vatten
finrivet skal av 1 liten citron
½ tsk vaniljsocker

Klipp ut ett bakplåtspapper lika stort som botten på en springform. Till detta recept använde jag en form på 19 cm. Smöra botten på formen lätt och lägg i pappret i botten. Smöra pappret och kanterna på formen och häll på mjöl och skaka bort överskott. 
 
Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socket luftigt. Tillsätt vattnet, citronskal, vaniljsocker och mjöl som blandats med bakpulvret. Vispa upp så att allt blandas väl.  Häll upp i formen. 

Sätt in formen mitt i ugnen och sänk värmen till 170°. Känn med sticka mot slutet. Lägg eventuellt över ett folie mot slutet om kakan börjar ta för mycket färg. Låt kakan svalna lite och vält upp den att svalna ytterligare. När kakan svalnat helt delas den i 4 tunna bottnar. 

 

Till pensling
Romblandning som blir över från Rom-Russinen
+ lite mer likör och lite vatten
totalt använde jag ca 1 dl blandning till pensling på alla lager, mängden beror på hur saftiga bottnarna är från början samt hur tjocka de är. 


Russin&Nötfyllning
500 g ricotta med fetthalt på 13%, gärna Galbanis som är krämig och god
165 g florsocker
½ tsk vanilj
ca 1½ dl Rom-Russin
ca 1 dl pecannötter, hackade

Rör ihop Ricottan med siktat florsocker och vaniljsocker. Rör ner russin och nötter. 


Tårtlock

ca 120 g vit marsipan (ta gärna lite mer så att det inte bli tajt att kavla en rundel)
1-2 droppar mandelessens (ej bittermandelessens) 


Montering
Lägg en tårtbotten i botten av springformen (jag lade ett runt bakplåtspapper i botten så är det lättare att flytta tårtan senare). Pensla botten med likörblandning.
Bred på 1/3 av Russin&Nötfyllningen och lägg på en ny botten, tryck till så att eventuell luft pressas ur. 
Pensla botten på nytt och lägg på nästa lager fyllning osv tills bottnar och fyllning är slut. Avsluta med att pensla lite mindre likörblandning på sista botten. Plasta in tårtan och låt vila i ett dygn. 
Kavla ut marsipanen med lite florsocker, måtta ut en rundel lika stor som tårtformen. Lägg på marsipanen.  Dekorera på valfritt sätt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Propp"full" tårta precis upp till kanten, 4 bottnar med fyllning som ska mogna till imorgon. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Älskar du precis som jag Rom? Kolla in dessa recept: 
 
1 Angelica Wåhlin:

skriven

Låter otroligt gott!

Svar: Tack snälla!
Mary Dane

Kommentera här: